Yogobes nya internationella stjärna Sarah-Jane Perman.

Yogobe tar het yogatrend till Sverige – Feminine Vibes ska få fler att upptäcka sin inre gudinna

Det går trender även inom flera tusen år gamla traditioner som yoga. En het trend i västvärlden just nu är yoga för att locka fram den kvinnliga sexualiteten och dess urkraft. Det digitala hälsoföretaget Yogobe tar trenden till Sverige med ett nytt koncept som heter Feminine Vibes, som ska få fler att upptäcka sin inre gudinna.

– Det finns en efterfrågan på att i större utsträckning få bejaka det kvinnliga inom sig och den vill vi självklart vara med och möta. Genom de här specialanpassade klasserna som leds av passionerade lärare kan fler öka sitt fysiska och psykiska välmående med hjälp av yogan, säger Linda Åslev, contentansvarig på Yogobe.

Yoga som tradition har flera tusen år på nacken. Men det hindrar inte att det går trender även inom yoga. I västvärlden är en het sådan just nu att använda yogan för att hylla och locka fram den kvinnliga sexualiteten och den kvinnliga urkraftens förmågor. Med konceptet Feminine Vibes tar det digitala hälsoföretaget Yogobe trenden till Sverige.

Inom yogan pratas mycket om manligt och kvinnligt men det handlar då inte om kön, utan om olika energier och kvaliteter. Alla bär på olika energier och kvaliteter. Men i vårt västerländska samhälle har de traditionellt manliga egenskaperna blivit norm och de typiskt kvinnliga – lyhördhet, mjukhet, omtänksamhet och närheten till känslor – tryckts ned. Kvinnor har uppfattats som starka först när de anammat den manliga normen, där förverkligande, prestationer och resultat ofta står i centrum – och lämnat många med en inre obalans.

Feminine Vibes handlar om att stå upp för och locka fram de mer kvinnliga energierna och kvaliteterna. Genom specialutformade klasser och med hjälp av passionerade lärare får deltagarna blicka inåt och ge den traditionellt kvinnliga kraften och sexualiteten mer utrymme. Konceptet riktar sig till alla – oavsett kön och sexuell preferens – som vill göra en spirituell resa och utforska andra sidor av sig själv och livet.

I centrum för träningen står bäckenbotten, som är central för bålstabilitet och påverkar både ryggen och hållningen. Bäckenbotten har också stor inverkan på sätes- och benmuskulaturen samt höftböjaren, som i sin tur styr stor del av vår andning och hur mycket energi och livskraft vi upplever att vi har.

Den lärare som kickar igång konceptet är Yogobes nya internationella stjärna Sarah-Jane Perman med klasser i shaktiyoga och mantran. Andra ledande experter på området, som också är delaktiga är: Emma Öberg, Ulrica Liavor, Satu Tuomela och Anja Bergh, som guidar i yoniyoga, hormonyoga, chakratoning, chanting, föreläsningar och mindfulness meditation.

– Med Feminine Vibes vill vi utmana normer i samhället. Normer som håller både kvinnor och män tillbaka som individer och tränger undan den inre gudinnan som finns inom oss alla, säger Linda Åslev, content-ansvarig på Yogobe.

För mer information, kontakta gärna:
Linda Åslev, contentansvarig på Yogobe, linda@yogobe.com, 073-312 02 36

Yogobe främjar fysisk, mental och social hälsa genom att tillhandahålla digitala tjänster inom yoga och e-hälsa. Yogobe erbjuder stöd och vägledning i form av video streaming och e-kurser inom allt från träning och prevention till rehabilitering. Yogobe har idag 100 000 medlemmar, utsågs 2017 till Årets hälsoföretag i Sverige och har många av Nordens främsta yogalärare, träningsinstruktörer och experter inom hälsa kopplade till sig.