Modern integrationslösning förenklar arbetet med verksamhetsförbättringar

Blog post -

Modern integrationslösning förenklar arbetet med verksamhetsförbättringar

När kundernas vanor förändras, affärsmodeller utvecklas och verksamhetsförbättringar blivit en avgörande framgångsfaktor måste information vara en tillgång – inte ett problem.

Från att ha varit förbehållet större företag finns det i dag smarta och kostnadseffektiva integrationslösningar som håller samman information och frigör tid för verksamhetsförbättringar.

Med en modern integrationsmotor kan i stort sett alla aktörer och delsystem som är eller behöver vara en del av verksamheten kopplas ihop. Resultaten kommer snabbt när arbetsmoment kan automatiseras och nya informationskällor läggas till.

Lika mycket en fråga om processer som produkter
Verksamhetsförbättringar och innovation handlar inte bara om att ta fram nya produkter. Det handlar lika ofta om att utveckla sin affärsmodell, effektivisera processer och erbjuda nya tjänster. Här blir Blue Integrator en möjliggörare som samlar information och bidrar till att beslut som rör innovationsarbetet kan tas med ett underlag som alltid är aktuellt.

– För att lyckas behövs en lösning och arkitektur som kopplar ihop företagets olika informationskällor och delsystem. I stället för ett stort antal direktintegrationer mellan olika system kan en modern integrationslösning skapa ett väl sammanhållet informationsflöde som bidrar till effektivare processer, säger Björn-Ola Kronander verksamhets- och affärsarkitekt på Connect Companies, det företag som äger och säljer Blue Integrator.

Vinnarna är de som klarar förändring bäst
Med en integrationsmotor skapas bättre förutsättningar att klara nödvändiga förändringar. Att effektivisera, utveckla nya tjänster och hålla samman stora mängder information blir enkelt och kräver inte en tungrodd, manuell hantering. På så vis frigörs också tid för affärsutveckling, innovationsarbete och annat värdeskapande arbete.

– Använder man inte en integrationsmotor och i stället gör integrationerna direkt blir det extremt kostsamt och svårt att hantera över tid. Det skapar också en miljö som är känslig för förändringar och kräver ett omfattande manuellt arbete.

– I dag är kraven att snabbt gå från idé till implementering av en ny affärsmodell, tjänst eller produkt stenhårda. Mot den bakgrunden gör en smart integrationslösning väldigt stor skillnad som en del av företagets arkitektur, avslutar Björn-Ola.

Stefan Jörkander

Press contact CEO Connect Companies +46 729 648 015

Integration for the future

Blue Integrator is an integration engine which enables businesses globally to manage the complexities of new real-time information systems. In order to compete in the digital economy and cope with new market challenges, traditional businesses in industries such as logistics and manufacturing along with online focussed organizations use Blue Integrator to offer a cost-effective, efficient and flexible customer experience. This includes being able to provide access to information about prices, stock balances and delivery times in real-time, regardless of the time of day or the volume of web traffic.

By deploying Blue Integrator and establishing a cohesive flow of information, companies in all sectors can transform their business and gain access to a smart integration engine that can be used for any type of integration. The user only needs to register information once from the company's various platforms and subsystems; Blue Integrator then ensures that information is automatically kept up-to-date in, for example, logistics, warehouse and ERP systems. The solution can handle several hundred messages per second and is easily integrated into both internal and external IT systems.

Simplicity is at the core of the Blue Integrator offering, it is extremely easy to install and manage, enabling a large number of integrations including Dynamic 365 in Azure. Blue Integrator is owned by Connect Companies, a consultancy with over 20 years of integration experience, and is currently used by over 200 companies worldwide for increasing automation, simplifying operations and streamlining processes.

www.blueintegrator.com

Blue Integrator