Björn-Ola Kronander, verksamhets- och affärsarkitekt på Connect Companies.

Blog post -

Varför ska företaget satsa på en modern integrationslösning?

Oavsett konjunktur kan en smart integrationslösning göra stor skillnad. När hjulen rullar och verksamheten går för högtryck bidrar den till att hantera tillväxten med fler kunder, leverantörer, order, leveranser och transaktioner. Och i tider av inbromsning och besparingskrav kan rätt integrationslösning bidra till rationalisering och bättre möjligheter att arbeta kostnadseffektivt.

Från att i första hand ha varit tillgängligt för större företag finns det i dag smarta och kostnadseffektiva integrationslösningar som håller samman företagets informationsflöden och frigör tid för verksamhetsförbättringar. Resultaten kommer snabbt när arbetsmoment automatiseras och olika delsystem hålls ihop som en helhet.

Vinnarna klarar snabba förändringar
I dag är det ofta avgörande att snabbt kunna ändra utbudet i sin e-handel, justera priser, införa och använda olika betalningslösningar eller byta transportör. Integration är också en nyckelfaktor vid sammanslagningar av olika slag. Här kan en integrationsmotor bli en möjliggörare som samlar information och bidrar till att affärs- och verksamhetsbeslut kan tas med ett underlag som alltid är aktuellt.

– Använder man inte en integrationsmotor och i stället gör integrationerna direkt mellan olika system blir det över tid väldigt kostsamt och svårt att hantera. Det skapar också en miljö som är känslig för förändringar och kräver ett omfattande manuellt arbete, kommenterar Björn-Ola Kronander, verksamhets- och affärsarkitekt på Connect Companies, det företag som äger och säljer integrationsmotorn Blue Integrator.

Undvik att uppfinna hjulet flera gånger
När förutsättningarna förändras och nya behov uppstår måste man kunna arbeta snabbt och flexibelt. Att uppfinna hjulet flera gånger är heller ingen framgångsfaktor, särskilt inte i en lågkonjunktur.

– I de flesta företag behöver fokus i dag ligga på effektivisering, affärsutveckling och säljinsatser, snarare än felsökning och systemunderhåll. I stället för tidsödande och resurskrävande direktintegrationer (en-till-en) gör en integrationsmotor att en stor andel informationsflöden kan automatiseras, fortsätter Björn-Ola Kronander.

Säkerhet högt på agendan
– En annan aspekt som är mer aktuell än någonsin är säkerhetsfrågan. Med väl genomtänkta informationsflöden, automatisering och effektiv styrning av olika roller och behörigheter begränsar man risken för säkerhetsincidenter och problem som ofta uppstår när rollerna är otydliga och arbetet kräver omfattande manuell hantering, fortsätter Björn-Ola.

– Det spelar egentligen ingen roll var i konjunkturcykeln vi befinner oss. Med rätt förarbete och införande kan en modern integrationslösning alltid bidra till att effektivisera och utveckla verksamheten. Den höga nöjdheten hos våra kunder bekräftar detta i praktiken, avslutar Björn-Ola Kronander.

Traditionell direktintegration vs integrationsmotor
I stället för att registrera och hämta information från många olika delsystem kan en integrationsmotor hantera all information från ett och samma ställe. Till skillnad från lösningar med en stor mängd direktintegrationer gör integrationsmotorn och väl strukturerade så kallade ”inhouseformat” att information bara behöver registreras en gång. Det sparar tid och resurser samtidigt som risken för fel minskar. Det blir också betydligt enklare att lägga till system, uppgradera och förändra processer över tid.

Integrationsmotorn Blue Integrator är enkel att införa och möjliggör ett stort antal integrationer, däribland med affärssystemen SAP, Microsoft Dynamics 365, Pyramid, Jeeves och Garp.

Darren Cottom

Press contact Media Relations +44 7713 652216
Stefan Jörkander

Press contact CEO Connect Companies +46 729 648 015

Integration for the future

Blue Integrator is an integration engine which enables businesses globally to manage the complexities of new real-time information systems. In order to compete in the digital economy and cope with new market challenges, traditional businesses in industries such as logistics and manufacturing along with online focussed organizations use Blue Integrator to offer a cost-effective, efficient and flexible customer experience. This includes being able to provide access to information about prices, stock balances and delivery times in real-time, regardless of the time of day or the volume of web traffic.

By deploying Blue Integrator and establishing a cohesive flow of information, companies in all sectors can transform their business and gain access to a smart integration engine that can be used for any type of integration. The user only needs to register information once from the company's various platforms and subsystems; Blue Integrator then ensures that information is automatically kept up-to-date in, for example, logistics, warehouse and ERP systems. The solution can handle several hundred messages per second and is easily integrated into both internal and external IT systems.

Simplicity is at the core of the Blue Integrator offering, it is extremely easy to install and manage, enabling a large number of integrations including Dynamic 365 in Azure. Blue Integrator is owned by Connect Companies, a consultancy with over 20 years of integration experience, and is currently used by over 200 companies worldwide for increasing automation, simplifying operations and streamlining processes.

www.blueintegrator.com

Blue Integrator