Bluewater och världsomseglare i samarbete för ett hav utan plast

Det världsledande svenska vattenreningsföretaget Bluewater inleder ett samarbete med den världsberömda brittiska världsomseglaren Dee Caffari i kampen mot plastföroreningar i världens hav.

Det Stockholmsbaserade företaget Bluewater och Dee Caffari ska tillsammans arbeta för att öka medvetenheten om hur plastföroreningen av haven påverkar kvaliteten på dricksvattnet och hur Bluewaters innovativa och befintliga tekniska lösningar kan bidra till att lösa dessa allvarliga problem.

-Dee Caffari är en av de främsta kvinnorna inom sportens värld och jag hyser stor respekt för vad hon åstadkommit både på sin tävlingsarena, haven, och på land, säger Anders Jacobson, strategichef på Bluewater.

-Vårt samarbete går ut på att visa på hur uppfinningsrikedom och innovationer kan bidra till att skapa positiva förändringar i världen.

Dee Caffari säger att hon är djupt engagerad i såväl planetens som människans välmående och att hon helt delar Bluewaters engagemang för att sprida information om hur plastföroreningar påverkar våra hav.

- Bluewater och jag delar en djupt rotad önskan att åstadkomma något positivt för vår planet genom att använda vår samlade kreativitet, engagemang och tro på att en värld utan plast i vattnet är möjlig att uppnå.

I Bluewaters produktportfölj ingår avancerade vattenrenare, vattenstationer och tillhörande produkter som till exempel miljövänliga och återanvändbara vattenflaskor. Samtliga produkter är designade för att möta det växande problemet med tillgång till rent dricksvatten och de ohållbara sätt på vilket vatten konsumeras idag. Bluewater använder sin patenterade andra generation av omvänd osmos-teknik med högeffektiva membran som avlägsnar salt och i stort sett samtliga övriga föroreningar såsom bly, kemikalier och mikroplaster.

Dee Caffari arbetar för ett flertal välgörenhetsorganisationer som till exempel World Sailing Trust, A Plastic Planet och Sail 4 Cancer. Hon är även programledare och och producent för Global Women´s Sports Network som hjälper och stöttar kvinnliga idrottare.

För ytterligare information, kontakta presschef David Noble
david.noble@bluewatergroup.com eller +44 7785 302 694

Om Dee Caffari

Dee Caffari har seglat runt jorden sex gånger. Hon är den första kvinna som ensam seglat non-stop runt jorden i båda riktningarna och den enda kvinna som seglat non-stop runt jorden tre gånger. 2006 tilldelades hon Brittiska Imperieorden för sina insatser. www.deecaffari.co.uk

Categories

Bluewater is a world leading water purification company with its global headquarters in Stockholm, Sweden. Bluewater innovates, manufactures and comercializes compact water purifiers for residential, business and public use that harness the company’s patented reverse osmosis technology to remove virtually all pollutants from tap water, including lead, micro plastics, bacteria, pesticides, medical residues, chlorine and lime-scale. Please visit us at www.bluewatergroup.com

Follow us for water-related news on Facebook, Twitter and Wechat (Search ID: Bluewater). Journalists and bloggers can follow our press releases and blogs at http://www.mynewsdesk.com/us/bluewater. And everyone is welcome to enjoy our themed Bluewater music playlist on spotify at BluewaterPure Radio.

David Noble

Press contact PR & Communications Director Public relations and corporate communications +44 7785 302 694

Bluewater innovates, manufactures and commercializes globally a complete range of premium reverse osmosis water purifiers for residential, business and public use

Bluewater is a world leader innovating, manufacturing, and commercializing water purification technologies and solutions for residential, business and public dispensing applications. Bluewater harnesses patented reverse osmosis technology to remove 99.97% of pollutants from water, including lead, bacteria, pesticides, medical residues, chlorine, microplastics and lime-scale. www.bluewatergroup.com