Det betaler sig at planlægge den tredje alder

Det betaler sig at planlægge den tredje alder

Mange danskere bliver mødt med beskeden om, at de skal spare ekstra op til pension, for at få råd til de ønskede ferier og oplevelser i den tredje alder. Opsparing er en del af løsningen, men med lidt planlægning i tide behøver det ikke være en alt for sur opgave. Planlægning af udbetaling af din pensionsopsparing kan faktisk give en stor gevinst. Det har godt 40 medarbejdere på tværs af Aons kunder nydt godt af i 2016.

Hvad skal jeg gøre?

Når du nærmer dig de sidste ti år på arbejdsmarkedet, er det først og fremmest en rigtig god idé at gøre op med sig selv, hvornår du har brug for din opsparing. Ønsker du en større udbetaling i starten, nogenlunde jævn fordeling over årene, eller er der andre projekter at tage hensyn til på specielle tidspunkter?

I Aon arrangerer vi seniorseminarer, hvor du ”pensionsmæssigt” bliver klædt bedre på til de valg og beslutninger, der skal træffes, inden du får dine pensionsopsparing udbetalt. Det er også muligt at få lavet en såkaldt ”senioranalyse”, der optimerer dine forskellige pensionsordninger ud fra dine personlige behov og skattemæssige forhold.

Hvad kan jeg spare?

En senioranalyse er en omfattende analyse af dine konkrete pensionsforhold. Senioranalysen sparer dig ofte for mange penge. Det er derfor en service, som den enkelte medarbejder betaler særskilt for. Når det er sagt, så ved vi af erfaring, at der også kan være situationer, hvor det ikke rykker det store, uanset hvad du gør. Vi har derfor valgt, at lave analysen gratis, hvis ikke vi kan optimere dine pensionsordninger med minimum 50.000 kroner

Sidste år optimerede vi pensionsordninger for mere end 7,5 mio. kroner. I gennemsnit fik de medarbejdere, der fik foretaget en senioranalyse, ca. 180.000 kroner mere til sin pensionsopsparing. Gennemsnittet dækker over en stor spredning, hvor et par stykker ikke kunne spare mere end ca. 15.000 kroner, mens andre fik en million kroner mere udbetalt.

Hvis planen ændres

Ulempen ved at planlægge i god tid er selvfølgelig, at der kan dukke ændringer op, inden pensionsalderen er nået, hvorfor planen må laves om. Ændringer kan medføre, at den forventede besparelse ændrer sig.

Vi vil altid anbefale, at du kontakter os, når der sker større ting i dit liv, eller hvis dine ønsker og drømme for den tredje alder ændrer sig. Kun i samarbejde med dig kan vi tilrettelægge, hvad der helt præcist passer til dig. Din pension er dit levebrød som pensionist, og vi kan ikke generalisere eller standardisere anbefalingerne, om hvordan man, mest optimalt, får udbetalt sin pension.

Hvis du vil vide mere om senioranalysen

Du er velkommen til at kontakte vores rådgivere, der laver senioranalyserne, hvis du vil høre mere om pris, og hvordan analyserne udføres. Du kan skrive til os på pension@aon.dk eller ringe til os på 32 69 70 70.