Aon forventer, at Finanstilsynets udkast til en revideret SUL-bekendtgørelse vil styrke konkurrencen og øge innovationen i branchen til glæde for kunderne

Press release -

Finanstilsynet har gennem længere tid haft fokus på, at en del livsforsikringsselskaber har givet store rabatter på syge- og ulykkesforsikringer (SUL). Stærkt rabatterede priser på SUL-produkter anvendes i konkurrencen om firmaordninger, og finansieres af indtjening fra forvaltningen af kundernes opsparing.

Nu er Finanstilsynet netop udkommet med et udkast til en revideret SUL-bekendtgørelse, som foreslår en opsplitning af regnskabet for henholdsvis livsforsikringsvirksomhed og SUL-virksomhed, således denne utilsigtede krydssubsidiering hører op.

”Vi ser dette som positivt for kunderne, idet vi vil se nogle mere realistiske prissætninger på SUL-produkter, og afledt heraf også på forvaltningen af kundernes opsparing, hvilket vil lede til at det danske marked bliver attraktivt for flere aktører. Dette vil skabe grobund for styrket konkurrence og innovation i forhold til produkter og løsninger til kunderne, hvilket vi ser som yderst positivt” fortæller Søren Husted, COO & Director of Retirement and Health i Aon.

Aon har de seneste år arbejdet aktivt med ’unbundling’, hvor kundernes forsikringer og opsparing placeres hos to forskellige livsforsikringsselskaber, med stor succes for kunderne, idet løsningen er transparent og sikrer en fair betaling for henholdsvis forsikringer og opsparing, hvilket på den lange bane er til gavn for både kunden og livsforsikringsselskabet.

Vi ser ’unbundling’ som fremtidens løsning, og om denne ’unbundling’ så sker indenfor samme livsforsikringsselskab eller delt mellem to livsforsikringsselskaber, det er som sådan ikke vigtigt, det vigtigste er, at kunden opnår en attraktiv og transparent løsning” siger Søren Husted.

Er du interesseret i at vide mere om SUL-bekendtgørelsen og hvordan det kan påvirke jeres firmaordning, er du velkommen til at kontakte Aon enten via din daglige kontaktperson eller pension@aon.dk og 3269 7070.

Aon Denmark er en del af Aon plc. En førende global professionel rådgivningsvirksomhed med en bred vifte af risiko-, pensions- og sundhedsløsninger. Vores 50.000 kolleger i 120 lande styrker resultater for kunder ved at bruge proprietære data og analyser til at levere indsigt, der reducerer volatiliteten og forbedrer ydeevnen.

I Danmark har vi tre kontorer - i København, Kolding og Århus - hvor et team på 180 dygtige og engagerede mennesker betjener et bredt udsnit af danske og internationale virksomheder.

Aon er en hovedpartner for Manchester United

Aon plc (NYSE: AON) exists to shape decisions for the better — to protect and enrich the lives of people around the world. Our colleagues provide our clients in over 120 countries and sovereignties with advice and solutions that give them the clarity and confidence to make better decisions to protect and grow their business.