Arla udforsker fiberbaseret låg til mælkekartonerne - kan være det første af sin slags

Mejeriselskabet Arla går sammen med Blue Ocean Closures for at udvikle et fiberbaseret låg til mælkekartoner. Det vil sandsynligvis være det første af sin slags i mejeribranchen og har potentiale til at reducere Arlas plastikforbrug med 500 tons årligt.

Mælkekartonen er en klassiker i flere lande, og den velkendte emballage har efterhånden gennemgået flere ansigtsløft for at gøre den så optimal som muligt i forhold til anvendelighed, fødevaresikkerhed og bæredygtighed. Nu er tiden kommet til at transformere en lille om end vigtig del; låget.

Låget udgør omkring 23 procent af den totale plastmængde i en mælkekarton, og derfor har Arla nu fokus på låget som et led i virksomhedens mål om at eliminere brugen af fossilbaseret jomfruelig plast i sin emballage per 2030.

Arla går derfor sammen med den svenske start up-virksomhed Blue Ocean Closures for at udvikle det første fiberbaserede låg til mælkekartoner.

”At forbedre vores emballage, og deriblandt reducere vores plastikforbrug, er et vigtigt område for os, og vi ved, at det også betyder meget for forbrugerne. I projektet her udforsker vi, hvad vi regner med er det første fiberbaserede låg til mælkekartoner, og det understreger, at vi konstant forsøger at forbedrer os og drive udviklingen af bæredygtig emballage fra fronten,” siger koncernvicedirektør Peter Giørtz-Carlsen.

Viser vejen for global forandring
Blue Ocean Closures har med deres fiberbaserede lukninger allerede opnået banebrydende resultater inden for bæredygtig emballage. Låget består hovedsageligt af FSC-fibermateriale kombineret med en tynd forsegler. Ved hjælp af en avanceret og særudviklet teknik, hvor materialet formes under vakuumtryk, kan de lave et biobaseret og nedbrydeligt låg, der kan genanvendes sammen med papir.

“Vi er glade for muligheden for at arbejde sammen med Arla og skabe en reel forandring inden for bæredygtig emballage. Med mere fiberbaseret materiale kommer også en øget genanvendelighed. Først i Skandinavien, men det viser vejen for en global forandring,” siger Lars Sandberg, CEO hos Blue Ocean Closures.

Blue Ocean Closures ejes delvist af ALPLA Group, som er involveret i den tekniske udvikling. Direktør for forskning, udvikling og innovation, Christian Zmölnig, siger:

”Vi ser et stort potentiale i samarbejdet mellem Blue Ocean Closures og Arla, og det taler direkte ind i vores vigtige strategiske arbejde med udviklingen af cirkulær økonomi.”

Projektet finansieres af Arla Foods og planen er nu at færdigudvikle en fuldt funktionel prototype og afslutte testfasen inden starten af 2024.

Forbrugerne vil stadigvæk have et låg
Med lågets andel på 23 procent af den samlede plastmængde i Arlas mælkekartoner, er det naturligt at spørge, hvorfor mejeriselskabet ikke bare fjerner lågene fuldstændigt. Det skete på de økologiske mælkekartoner i 2020, men det var ikke uden kritik fra forbrugerne, der var utilfredse med den manglende bekvemmelighed.

”Vi ved, at forbrugerne efterspørger den bekvemmelighed, et låg giver. Og selvom vi har fjernet låget fra nogle af vores produkter, anerkender vi det behov, og vi vil gerne kunne give forbrugerne en mulighed for selv at vælge. Men hvis vi skal have et låg, så skal det være det bedst mulige, og det er det, vi udvikler nu,” siger Peter Giørtz-Carlsen.

Arla sælger mælkekartoner i flere lande blandt andet i Danmark, Sverige og Holland.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.