Nordjyderne vil have kaffen sort, og københavnerne vil have mælk i: Sådan ser danskernes kaffevaner ud i dag

I Nordjylland drikker flertallet kaffen sort, mens det i København er lige omvendt. Fælles for hele landet er dog, at de fleste af os vælger minimælk, når vi drikker mælk i kaffen. Det viser en ny undersøgelse fra Arla Pro, der tager en status på danskernes kaffevaner i anledning af DM i kaffe 2023. Ifølge kaffeekspert Søren Stiller er det afgørende, at vi vælger den rette type mælk til kaffen. Og der halter danskerne efter.

Sort, mælket, sød, mild eller stærk. Der er mange holdninger til, hvordan man brygger en helt perfekt kop kaffe. Og nu samles nogle af dem, der har allerbedst styr på netop dette, når Danmarksmesterskaberne i kaffe 2023 løber af stablen den 14. til 16. april i Marketenderiet i Valby.

I den anledning har Arla Pro, der er en af sponsorerne bag begivenheden, taget en status på danskernes kaffevaner rundt omkring i landet. Analysen er tydelig. Vi er vilde med kaffe.

6 ud af 10 danskere drikker kaffe hver eneste dag, og af den andel drikker hver anden mere end fire kopper om dagen. Det undrer ikke Søren Stiller, der ejer Stillers Kaffe og har vundet Danmarksmesterskaberne i kaffe ad otte omgange.

”Kaffe fylder enormt meget for danskerne. Det er en stor del af vores kultur og er mere end blot en drikkelse. Kaffen bringer os sammen. Det er et stort socialt element og noget, vi møder hinanden over,” siger Søren Stiller, der også gerne ser, at danskerne stiller højere krav til kaffens kvalitet.

Blandt andet påpeger den tidligere danmarksmester i kaffe, at mange slet ikke ved, hvor stor en betydning, mælken har for kaffens smag. Og det er en skam, når nu vi drikker så meget.

Danskerne drikker den forkerte mælk i kaffen, siger kaffeekspert

Dette understreges også i analysen fra Arla Pro, som er primær leverandør af mejeriprodukter til de danske restauranter og caféer. Analysen viser, at den mest udbredte mælketype i danskernes kaffekopper, er minimælk, som har en fedtprocent på blot 0,4 procent. Og det ødelægger kaffens smag, mener Søren Stiller.

”Formålet med at putte mælk i kaffen er, at den skal komplimentere kaffens smag og aromaer. Så snart du kommer ned under smertegrænsen på 2,5 procent fedtstof, så bidrager mælken ikke længere til smagen. Så er det bare et ekstra lag væske til kaffevæsken,” siger Søren Stiller, der dog godt kan acceptere, at man laver en cortado på letmælkens 1,5 fedtprocent, fordi det harmonerer med kaffens størrelse.

Den tidligere danmarksmester i kaffe vil gerne have mere fokus på mælkens betydning for kaffen. Kaffen og mælken skal ganske enkelt forenes.

Nordjyderne vil have kaffen sort, og københavnerne vil have mælk i

Når det kommer til spørgsmålet om mælk i kaffen, er danskerne da også selv splittede. For eksempel er der i samtlige af landets regioner en overvægt, der drikker deres kaffe sort – på nær i København, hvor flertallet foretrækker deres koffeinfiks i sammenspil med mælk.

Det er nordjyderne, der er mest sikre i deres sag. Her er det nemlig hele 57 procent, der vil have kaffen sort, mens 30 procent vil have mælk i. Til sammenligning er det i København 45 procent, der vil have mælkekaffe, mens 38 procent foretrækker sort kaffe.

”Det kan være lige så lækkert at drikke kaffen med mælk som uden. Men min oplevelse er, at mange ikke har tid til at sætte sig ind i, hvordan man får den bedste kaffe, og derfor går de glip af den gode smag,” siger Søren Stiller og kommer med et opråb til branchen.

”Min drøm er, at branchen bliver bedre til at kommunikere om, hvorfor man træffer de valg, man gør. Både med kaffe og mælk. Vores mål er at få aromasorter til at spille sammen, og kaffen skal afspejle den vision. Der mangler vi det sidste skridt – at forene kaffen og mælken,” siger kaffeeksperten og tilføjer, at første skridt sker over disken.

Nøgledata fra undersøgelsen

• 63 procent af danskerne drikker kaffe hver eneste dag. Kun 20 procent drikker aldrig kaffe.
  • Heraf drikker 70 procent mere end 3 kopper kaffe om dagen, mens 50 procent drikker fire kopper eller flere hver dag.
  • 47 procent foretrækker kaffen sort, 36 procent med mælk/plantedrik og 13 procent siger, det afhænger af tid og sted.
  • 45 procent i Region Hovedstaden foretrækker mælk i kaffen efterfulgt af Region Sjælland, hvor 38 procent vil have mælk i deres kaffe. Herefter følger Region Syddanmark med 32 procent, Region Nordjylland med 30 procent og Midtjylland med 29 procent.
  • 28 procent af dem, der vil have mælk i kaffen, foretrækker minimælk. 18 procent foretrækker hhv. let- og sødmælk. Dette er efterfulgt af 15 procent, der foretrækker skummetmælk, når de drikker mælk i kaffen.
  • 45 procent af danskerne drikker kaffe på grund af smagen.

Om undersøgelsen

Befolkningsanalysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af danskere i alderen 18-65-år indsamlet via Norstats panel i perioden 20. februar – 1. marts 2023. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.