Ny brandstrategi for Karolines Køkken skal få flere danskere i køkkenet

Ny brandstrategi for Karolines Køkken skal få flere danskere i køkkenet

Det folkekære brand Karolines Køkken skifter nu navn til Arla Karolines Køkken. Det sker i forbindelse med en ny strategi for brandet, der nu skal have endnu bedre fat i de unge danskere og samtidig sikre større synergi mellem Arla og Karolines Køkken. Missionen er at få flere danskere i køkkenet ved at spille på alle de fordele, der er ved at lave hjemmelavet mad. Der er afsat et stort budget til udfoldelsen af den nye strategi, som skal ud at leve på tværs af digitale og fysiske kanaler.

Siden 1962 har Karolines Køkken været danskernes foretrukne kilde til inspiration, opskrifter og god, hjemmelavet mad. Langt de fleste danskere kender de ikoniske røde og hvide tern, og brandet har i dag en kendskabsgrad på imponerende 98 procent. En af de ting, Karolines Køkken er mest kendt for, er deres opskrifter, som er tilgængelige på Arla.dk. Opskrifterne er så udbredte, at hver anden dansker har eller har haft en Karolines Køkken kogebog stående i deres hjem.

Denne unikke position, som Karolines Køkken har opnået ved at være helt tæt på forbrugerne gennem seks årtier, skal nu spille en endnu større rolle i Arla. Karolines Køkken-brandet får nu en ny position som et Arla subbrand – et underbrand under Arla-paraplyen. Formålet er at skabe større synergi mellem Arla og Karolines Køkken, så de to brands i højere grad kan trække på hinandens stærke positioner.

Brandet ændrer derfor navn til Arla Karolines Køkken.

”Der er en enormt høj kendskabsgrad til det rød- og hvidternede køkken, og Karolines Køkken-brandet har en stor plads i danskernes køkkener og hjerter. Målet er derfor at fastholde det høje kendskab og samtidigt sikre, at Arla Karolines Køkken er danskernes foretrukne madlavningsbrand – også blandt de unge danskere,” siger Ditte Nielsen, som er senior brand manager i Arla Karolines Køkken, og fortsætter:

”Styrken ved at koble Arla og Karolines Køkken stærkere sammen er, at den yngre målgruppe opfatter Arla som et moderne og bæredygtigt brand. De brandassociationer vil vi gerne overføre til Karolines Køkken. De seneste år har vi arbejdet meget med vores grønne profil og digitale tilstedeværelse, og på at sikre relevansen for de yngre målgrupper. Det er det arbejde, vi nu løfter yderligere med den nye strategi”.

Helt konkret får de nye Arla Karolines Køkken-produkter et nyt design, hvor den velkendte Arla-sky indgår i logoet. De røde og hvide tern fastholdes i det visuelle udtryk. Ternene er stærke elementer, der kendetegner brandet, og som forbrugerne forbinder med Karolines Køkken.

Den nye brandplatform har fokus på emotionelle fordele ved madlavning
Karolines Køkken-brandet har fulgt danskerne tæt i 60 år og har solid viden om danskernes madvaner gennem flere års befolkningsanalyser. Herfra ved Karolines Køkken, at manglen på inspiration, tid og overskud er et stigende problem for danskerne. Det på trods af, 42 procent af danskerne gerne vil lave mere hjemmelavet mad. Ifølge Ditte Nielsen er der mange fordele ved det hjemmelavede måltid:

”Vi ved, at madlavning giver næring til både samvær, nærvær og velvære. Maden er nemlig ofte sundere, når vi selv går i køkkenet, end når vi for eksempel køber take-away, som vi ikke helt ved, hvad indeholder. Og så kan selve madlavningen både være den tiltrængte stund i en travl hverdag, hvor vi kobler af, eller være en fælles aktivitet, hvor vi hygger os sammen i familien. Madlavning og det at spise sammen har derfor mange sociale aspekter og er et omdrejningspunkt for de gode samtaler,” siger hun.

I den nye strategi vil Arla Karolines Køkken derfor i endnu højere grad bidrage med viden, inspiration, nye produkter og gode råd til, hvordan danskerne kommer mere i køkkenet, så flere får både lysten og evnerne til at lave mad. Det gør de med budskabet ”Alt godt starter i køkkenet”, hvor kommunikationen som noget nyt sætter fokus på de følelsesmæssige, sociale og mentale fordele ved madlavning.

Grundprincippet om nem hverdagsmad, som vi kender det fra Karolines Køkken, tager brandet med sig over i Arla Karolines Køkken. Det samme gælder brandets fokus på nem, grøn madlavning, som har gennemsyret opskriftsudviklingen, inspirationen og de gode råd til danskerne de seneste år.

Et stort kommunikationstryk på tværs af kanaler
Der er afsat et større budget til den nye brandstrategi, som udfoldes på tværs af kanaler, herunder alt fra YouTube, Meta og outdoor til TV, instore og PR-aktivering.

Det er Accenture Song, der står bag den nye positionering, som går i luften fra uge 12, hvor forbrugerne kan møde det nye design på hylderne i supermarkederne og på tværs af kanaler.

"Karolines Køkken er jo en institution i dansk madkultur og indbegrebet af madlavning. Men færre og færre laver mad derhjemme, og det er vigtigt, at vi får vendt den udvikling," siger Frederick Hollesen, Group Client Director hos Accenture Song, og uddyber:

"Det der med at stå ved køkkenbordet sammen og skære, hygge, hakke, snakke, dele en time eller bare en halv, hvor man lige pludselig er kommet tættere på hinanden, mens maden stille og roligt er blevet hjemmelavet. Det er det, køkkenet kan. Og det kommer der så meget godt ud af."

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.