Ny undersøgelse kortlægger danskernes morgenmadsvaner: Danskerne starter oftest dagen med yoghurt, brød med ost eller havregryn – medmindre de faster

Danskerne er lidt af nogle vanedyr, når det kommer til morgenmaden. Hele 75 procent af os spiser typisk det samme hver morgen. Yoghurt, skyr, brød med ost eller havregryn er de helt store morgenmadsfavoritter i de danske hjem, ifølge en ny undersøgelse fra Arla. Men en ny fastetrend er også dukket op i danskernes madvaner, og det får flere til at vente med at indtage dagens første måltid.

Morgenmåltidet er for mange danskere en central del af rutinerne, når dagen skal sættes i gang. Hele 60 procent af danskerne spiser morgenmad hver eneste dag, mens kun 12 procent aldrig spiser morgenmad. Det viser en ny undersøgelse fra Arla, der kortlægger danskernes morgenmadsvaner.

Undersøgelsen slår også fast, at danskerne helst vil holde sig til den samme, kendte menu hver morgen. Tre ud af fire danskere spiser nemlig typisk det samme hver morgen, mens 23 procent af danskerne varierer, hvad de spiser til morgenmad.

”Danskerne er vilde med at prøve nye opskrifter til særligt aftensmaden, men det er interessant at se, at morgenmåltidet for mange er en fast, integreret del af morgenrutinen, hvor vi gerne vil have det samme hver dag,” siger Gitte Bjerregård Hansen, der er brand manager i Arla.

Yoghurt, brød med ost og havregryn er favoritterne

Danskernes helt store favoritter til dagens første måltid er yoghurt og skyr, som 4 ud af 10 danskere spiser til morgenmad. Det er skarpt efterfulgt af brød med ost (37 procent), havregryn (31 procent) og brød med pålæg (29 procent), som er de madvarer, flest danskere spiser til morgenmad.

Samtidig står det klart i undersøgelsen, at en ny fastetrend har gjort sit indtog i danskernes madvaner. Hele 20 procent af de danskere, som ikke spiser morgenmad hver dag, springer nemlig morgenmaden over, fordi de faster.

”Hovedparten af danskerne har i årevis holdt fast i vanerne med at starte dagen med en god morgenmad, så det er interessant at se, at særligt yoghurt og skyr er en sikker favorit blandt danskerne. Når man vælger sin morgenmad, er det vigtigste, at man følger sine egne behov og selvfølgelig sørger for at få en masse nærende mad hele dagen igennem,” siger Gitte Bjerregård Hansen.

Forskel på morgenmadsfavoritter på tværs af landet

Der er ikke helt enighed mellem regionerne om, hvad morgenmadsfavoritten er. Hele 43 procent af københavnere og nordsjællændere er vilde med yoghurt og skyr, hvilket kun gælder 30 procent af vestjyderne. Havregryn er til gengæld et hit blandt 37 procent af østjyderne, hvorimod kun 21 procent af nordsjællændere deler den opfattelse.

Den grønne grøntsagsgrød er endnu et eksempel på en morgenmad, som modtages ret forskelligt på tværs af landet. Mens seks procent af københavnerne spiser grøn grød til morgenmad, gælder det kun 1 procent af vestjyderne.

”Undersøgelsen viser tydeligt, at der er forskellige madvaner og -traditioner på tværs af landet. Et sted, hvor vi især er forskellige, er når det kommer til variation. Nordjyderne trives i at spise den samme morgenmad hver morgen, mens københavnerne er lidt mere nysgerrige på nye opskrifter, ” siger Gitte Bjerregård Hansen og fortsætter:

”Når vi dykker ned i søgningerne på arla.dk, ligger opskrifter på blødkogte æg, havregrød og omelet i top tre. Den traditionelle morgenmad er altså stadig vigtig for danskerne, men der bestemt også nye tendenser at spore. Søgningerne efter opskrifter på chiagrød, smoothies og grøn grød vinder nemlig også frem.”

Nøgletal fra befolkningsundersøgelsen

• Danskerne spiser typisk yoghurt/skyr (39 procent), brød med ost (37 procent), havregryn (31 procent) og brød med pålæg (29 procent) til morgenmad i hverdagen
  • 75 procent af danskerne spiser typisk det samme til morgenmad i hverdagen
  • 23 procent varierer, hvad de spiser til morgenmad i hverdagen
  • 60 procent af danskerne spiser morgenmad hver dag, mens 12 procent aldrig spiser morgenmad
  • 20 procent af de danskere, som ikke spiser morgenmad hver dag, springer morgenmaden over, fordi de faster.
  • 58 procent af de danskere, som ikke spiser morgenmad hver dag, springer morgenmaden over, fordi de ikke er sultne

Om undersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 1.990 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Norstats panel i perioden 4. marts – 12. marts 2024. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

For mere information, kontakt venligst:

Susie Munk Jensen, PR & Communications Manager Arla Foods
Mail: sujen@arlafoods.com

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.