Arla pressefoto

Syv ud af ti danskere holder fast i de varme hveder på den droppede store bededag

På fredag er det første gang, danskerne ikke fejrer store bededag som en officiel helligdag. Men nu viser en helt ny undersøgelse, at danskerne ikke har tænkt sig at droppe dagens faste traditioner. Syv ud af ti danskere har nemlig planer om at spise hveder i forbindelse med den gamle dato for store bededag. Og for ni ud af ti danskere skal hvederne naturligvis spises med smør på.

En lun hvede med smør på. Det har i årevis været en fast tradition aftenen inden store bededag, og noget tyder på, at en stor del af danskerne har tænkt sig at holde fast i traditionerne på den afskaffede helligdag, der i år ville været faldet den 26. april.

Det viser en helt ny undersøgelse gennemført på vegne af Lurpak, hvori syv ud af ti danskere svarer, at de vil holde fast i traditionen om at spise varme hveder i forbindelse med store bededag, selvom helligdagen er afskaffet.

”Det siger noget om, hvor vigtige madtraditioner er for os, når så mange danskere er fast besluttede på at blive ved med at spise varme hveder i forbindelse med store bededag. Mad har en helt særlig evne til at samle os, og tallene understreger, at traditionen om at spise hveder ikke er en undtagelse,” siger Sara Karolina Rærup Rimfors, der er brand manager for Lurpak.

Når danskerne spørges ind til, hvorfor de ønsker at bevare de varme hveder, svarer 77 procent af danskerne, at vi skal holde fast, fordi det er tradition. 69 % begrunder det med, at det er hyggeligt, mens 53 % siger, at de varme hveder smager godt.

Smør og hveder hænger uløseligt sammen

Nogle madvarer forbindes ubetinget med hinanden. Som havregryn med mælk, eller hveder med smør. Det kan langt de fleste danskere i hvert fald nikke genkendende til, ifølge undersøgelsen. For her svarer ni ud af ti af de danskere, der spiser hveder, at de spiser dem med smør på.

”Blandt danskerne er der ikke overraskende bred enighed om, at den hvide, kardemommekrydrede bolle simpelthen kalder på frisk og velsmagende smør. Det er et godt billede på, hvor mange underliggende madtraditioner, vi har knyttet til vores madvaner. Og selvom vi er vilde med at prøve nye madtrends, er der heller ikke noget, som slår lækkert bagværk med smør,” siger Sara Karolina Rærup Rimfors.

Hveder er mere populære blandt sjællændere end hos københavnerne

Selvom der på landsplan er bred enighed om, at de traditionsrige hveder med smør skal forblive en årlig spise, er der faktisk nogle markante regionale forskelle.

Særligt på Sjælland er der en stor forkærlighed for hveder, da hele 76 % mener, at vi i Danmark skal holde fast i traditionen. I København ser billedet lidt anderledes ud med kun 63 % af københavnerne, som mener, at traditionen skal bestå. Det er også sjællænderne, som i højest grad spiser smør på hvederne, mens færrest nordsjællændere gør.

Nøgletal fra befolkningsundersøgelsen

• 68 procent af danskerne synes, at vi i Danmark skal holde fast i traditionen om at spise varme hveder i forbindelse med Store Bededag, selvom helligdagen er afskaffet.
  • 77 procent af danskerne synes, at vi skal holde fast i traditionen om at spise hveder, fordi det er tradition. Dernæst begrunder 69 % det med, at det er hyggeligt, mens 53 % siger, at de varme hveder smager godt.
  • 89 procent af de danskere, der spiser hveder, spiser smør på dem
  • 76 procent af respondenterne bosat i Region Sjælland synes, at vi i Danmark skal holde fast i traditionen
  • 63 procent af respondenterne bosat i Region Hovedstaden synes, at vi i Danmark skal holde fast i traditionen
  • 91 procent af de respondenter, der bor i Region Sjælland og spiser hveder, spiser smør på dem
  • 82 procent af de nordsjællændere, der spiser hveder, spiser smør på dem

Om undersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 1.990 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Norstats panel i perioden 4. marts – 12. marts 2024. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.