Audi fører i Dakar Rally over halvvejs i løbet

Audi fører i Dakar Rally over halvvejs i løbet

Efter otte af de tolv etaper i Dakar Rally ligger Team Audi Sport i front med spanierne Carlos Sainz/Lucas Cruz i Audis tredje deltagelse i ørkenklassikeren. I en særligt krævende udgave af verdens hårdeste ørkenrally skiller den innovative Audi RS Q e-tron sig ud takket være effektiviteten af sin elektriske drivlinje og sin pålidelighed over foreløbigt mere end 5.600 kilometer.

Med ujævne overflader lige fra vulkansk sten til bløde sandklitter i verdens største sandørken Rub al-Khali (the Empty Quarter) i Saudi-Arabien og to to-dages maratonetaper med få eller ingen servicemuligheder, udtalte chef for Audi Motorsport Rolf Michl halvvejs i løbet: "Som annonceret er den 46. udgave af Dakar Rally absolut ubarmhjertig. Jeg er endnu mere imponeret over, hvad vi hidtil har set fra Team Audi Sport og Q Motorsport. Takket være beslutsomhed, hårdt arbejde, en sammenhængende teampræstation fra alle involverede og klog taktik er Carlos med Lucas og Mattias med Emil nu i front i deres Audi RS Q e-tron biler."

Seks forskellige etapevindere fra prologen til sjette etape, fire føringsskift samt dramatiske tilbageslag for flere favoritter kendetegner en spændende udgave af Dakar Rally. Efter sejren til Mattias Ekström/Emil Bergkvist i prologen fortsatte Audi-kørerteamsne deres gode resultater. Carlos Sainz/Lucas Cruz overtog den samlede føring efter anden etape, hvor franskmanden Stéphane Peterhansel, navigeret af Edouard Boulanger i den tredje Team Audi Sport bil, opnåede sin 50. etapesejr i en bil, hvilket kan lægges til hans 33 etapesejre fra hans motorcykeldage.

Efter midlertidigt at have ligget på en samlet anden plads i tre etaper, overtog Carlos Sainz/Lucas Cruz igen føringen efter 48H Chrono-etapen på 6. etape umiddelbart før hviledagen i Riyadh. Etapen fordelte sig over to døgn med 547 etapekilometer og 765 kilometer i alt. I klitbjergene faldt gennemsnitshastigheden fra tidligere mere end 110 km/t til blot 74 km/t. For at undgå at skulle åbne etapen gennem sandbjergene i sandørkenen traf adskillige tophold taktiske beslutninger dagen før, da det aktuelle etaperesultat afgør startpositionerne den følgende dag. De tre Audi kørerteams kørte også frivilligt flere minutter langsommere. "Selvfølgelig vidste vi ikke, om denne taktik ville fungere, men det betalte sig i sidste ende," sagde Sven Quandt, teamchef for Q Motorsport.

48H Chrono-etapen trak tænder ud med uheld og tekniske skader, og Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger blev heller ikke skånet og oplevede problemer med et hydrauliksystem på grund af en hård landing efter et hop. Peterhansel/Boulanger faldt derfor tilbage til 22. pladsen.

"Det har været et hårdt rally indtil videre, hvor vi ikke har kunnet slappe af på noget tidspunkt. I støvet fra forskellige konkurrenter kom vi i kritiske situationer flere gange i de tidlige dage," sagde den tredobbelte Dakar-vinder Sainz. "Så meget desto mere glædeligt er det, at vi tog føringen på 48H Chrono-etapen. Men det betyder ikke noget endnu, for vi er kun halvvejs."

Carlos Sainz/Lucas Cruz tog føringen efter 48H Chrono-etapen og har ligget i front efter de sidste tre etaper, men endnu mangler de sidste fire etaper i det krævende ørkenrally. "Vi er stolte af, hvad vi har opnået indtil videre. Selvfølgelig er vi ambitiøse, men vi er fulde af respekt og gør os ingen illusioner om de opgaver, der ligger foran os," siger Rolf Michl.

Yderligere indhold
BasicInfo: Audi til Dakar Rally 2024
Pressemateriale med galleri og videoer: Dakar Rally 2024
Dakar Rally 2024 ranking

Team Audi Sport
Nr. 204 Carlos Sainz/Lucas Cruz (Spanien)
Nr. 202 Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger (Frankrig)
Nr. 207 Mattias Ekström/Emil Bergkvist (Sverige)

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Audi Group består af mærkerne Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati, er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi Group omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 54.000 af dem arbejder hos Audi AG i Tyskland. I 2022 solgte Audi på verdensplan 1,61 millioner biler.