Indehaver af AutoMester Højer, Henrik Christiansen, glæder sig over nu at være en del af AutoMesters E+ koncept

AutoMester Højer vil stå stærkere i fremtidens autobranche

Siden 1999 har AutoMester Højer, vest for Tønder, været en del af Danmarks største værkstedskæde, AutoMester. At det lille sydvestjyske værksted blev optaget som en del af AutoMester E+ per februar 2024, medfører blandt andet et øget fokus på klimavenlige tiltag og servicering af el- og hybridbiler.

Flere og flere danskere udskifter benzin- og dieselbilerne med el- og hybridbiler. Sammenligner man salget af elbiler i juli 2023 med samme tidspunkt i 2022, ser man en stigning på hele 81%, og i 2023 kørte intet mindre end 187.800 elbiler rundt på de danske veje. Interessen er stigende, udviklingen går stærkt og fremtidsforskere peger på, at hver anden dansker vil eje eller leje en el- eller hybridbil i 2030.

Denne tendens gør sig også gældende i Henrik Christiansens værksted, på trods af sin placering i den lille by i Danmarks sydvestligste hjørne. Derfor mener den 51-årige værkstedsejer, at AutoMesters E+ koncept er det helt rette skridt for hans værksted.

“Selvom Højer er en lille by, der ligger langt væk fra det meste, oplever vi samme stigende efterspørgsel på servicering af el- og hybridbiler fra vores kunder, som man gør i de større byer,” fortæller Henrik Christiansen, der har 32 års erfaring som personvognsmekaniker.

Da Henrik Christiansen overtog værkstedet i Højer tilbage i 1998, var det hans drengedrøm, der gik i opfyldelse. Udover ønsket om at være selvstændig, voksede han nemlig op med en naturlig interesse for mekanik og køretøjer og en far, der var værkstedsejer. Derfor gør han også alt, hvad han kan for at fremtidssikre sit værksted.

“Det har været afgørende at være en del af en stærk kæde som AutoMester, når man som jeg, driver et lille værksted. Der er ingen tvivl om, at det har øget vores synlighed - ikke mindst pga. det kvalitetsstempel, som kædenavnet bærer,” forklarer værkstedsejeren.

Om bord på den grønne omstilling

Siden 1999 har AutoMester Højer på Nørregade været en del af AutoMester-kæden, der består af næsten 400 værksteder og omkring 1100 dedikerede mekanikere. At værkstedet fra den 1. februar er blevet en del af kædens E+ koncept tilføjer et ekstra

lag til de fordele, de har værdsat de sidste 25 år:

“Jeg har aldrig fortrudt, at jeg i sin tid blev en del af AutoMester. Mine to svende og jeg har nydt godt af de mange fordele, der kommer med at være en del af så stor og solid en kæde. Vi har bl.a. haft meget gavn af AutoMesters massive sparringsnetværk. Når vi kun er tre på værkstedet, er det jo ikke altid, at vi har alle svarene. I sådanne situationer er det en kæmpe hjælp at kunne række ud og høre om de andre værksteders erfaringer,” fortæller Henrik Christiansen, fortsætter:

“Når udviklingen går så hurtigt, som den gør i autobranchen, må man også orientere sig og følge med. Det gør vi nu ved at opgradere til AutoMester E+, der bl.a. vil holde os opdaterede indenfor den seneste viden om el- og hybridbiler.”

Værkstedsejeren tilføjer, at de i værkstedet desuden glæder sig over at kunne tilbyde kunderne batteriforsikring, E+ vejhjælp, og vejledning om mere bæredygtig kørsel.

Miljøet lider, og bilerne har en del af skylden. Mens bilproducenterne arbejder på højtryk for at udvikle nye og mere CO2-neutrale løsninger, vil AutoMester som Danmarks største værkstedskæde gerne gå forrest i at passe bedre på klimaet. Derfor lancerede AutoMester i 2019 konceptet under navnet AutoMester E+, der handler om at gøre hverdagen lettere for deres kunder og samtidig holde fokus på grøn omstilling og servicering af fremtidens el- og hybridbiler.

Det grønne E står blandt andet for el- og hybridbiler, e-handel og energibevidsthed. Foruden service og reparation af el- og hybridbiler tilbyder AutoMester E+ blandt andet også online booking, service- og reparationsaftaler, E+ vejhjælp, vejledning omkring grønnere kørsel og meget mere.