Genopfinder gulvmarkedet

Genopfinder gulvmarkedet

Bjelin har som en af verdens største gulvproducenter sat et produktionsmål på 10 millioner kvadratmeter gulvbelægning om året.

Med konventionelle produktionsmetoder kan et egetræ give ca. 40 kvadratmeter traditionel parketgulv. Med Bjelins Woodura-teknologi giver samme egetræ 400 kvadratmeter hærdet træ.

Derudover sikrer Bjelins proces, at der dannes mindre spild. I traditionel produktion af parketgulve bruges 65 % af råmaterialet til parketgulve, mens resten bruges som brændsel. Bjelins teknologi til fremstilling af hærdet træ udnytter affaldet til fyldningsmateriale til keramisk komposit og hærdet træ. Den minimale restmængde omdannes til piller, der opvarmer fabrikkerne.

Hurtige fakta

Antal medarbejdere: 1000

Salg: 1,3 mia. SEK

Hovedkontor: Viken, Skåne

Creative Flooring

Bjelin er en del af Pervanovo Invest AB-koncernen og udvikler og fremstiller en bred vifte af gulvprodukter, herunder traditionelle trægulve og innovative gulve af nye materialer. Denne udvikling er i samarbejde med søsterselskabet Välinge Innovation AB, bedst kendt som opfinderen af det første mekaniske gulvlåsesystem.

Produktionen foregår på Bjelins topmoderne fabrikker i Sverige og det Kroatien, hvor virksomheden har adgang til højkvalitets FSC-certificeret træ. I generationer har meget erfarne medarbejdere arbejdet der for at forædle den velkendte slaviske eg til vintønder – og nu gulve.

Bjelin-Denmark