Ogulin 2

Bjelin bygger verdens største trægulvfabrik

Woodura, -en gulvteknologi udviklet af Välinge Innovation, er en stor salgssucces og efterspørgslen efter Bjelins hærdede trægulve vokser. Gulvfabrikken i Skånske Viken der blev taget i brug for blot to år siden, vil allerede i 2023 nå sin maksimale produktionskapacitet. Derfor investerer ejeren Pervanovo Invest AB nu 200 millioner euro i endnu en hypermoderne fabrik i Kroatien som ender med at blive verdens største gulvfabrik.

I oktober 2020 tog koncernens moderselskab Pervanovo Invest AB, -hvor også Välinge Innovation og Bjelin indgår, beslutningen om at investere i et højteknologisk fuldt integreret og automatiseret produktionsanlæg i Kroatien til produktion af hærdede trægulve i stor skala til det globale marked.

Den nye fabrik Ogulin 2 bygges i forbindelse med parketgulvsfabrikken Ogulin 1, i byen Ogulin i Kroatien. Fabrikkens produktionsvolumen vil stige gradvist fra 2023 og fremefter, og når Ogulin 2 er fuldt færdig i 2027, bliver den verdens største trægulvfabrik med en produktionskapacitet på over 20 millioner m2 gulve om året. Den samlede produktionskapacitet i Viken og Ogulin 2 vil så være 30 millioner m2 årligt.

Den nye fabrik bygges på en 330.000 m2 stor grund beliggende langs motorvejen mellem byerne Zagreb og Split. Det samlede areal af fabrikken bliver på 100.000 m2, og værdien af investeringerne i jord, bygninger, faciliteter og maskiner vurderes til 200 millioner euro. (CAPEX). Investeringen finansieres hovedsagelig af egenkapitalen.

I den højteknologiske og automatiserede fabrik Ogulin 2 skal gulvene hovedsageligt produceres af træpulver, overfladebehandling og træfiberbaseret plademateriale. Råmaterialet der kræves til produktionen, kommer hovedsageligt fra overskydende materiale fra Bjelins øvrige fabrikker i Ogulin, Bjelovar og Otok, alle i Kroatien. Presning, profilering, overfladebehandling og den endelige emballering af gulvene foregår i automatiserede produktionsprocesser, der også er udviklet af Välinge Innovation.

For at matche investeringerne i produktionskapaciteten vil koncernen foretage strategiske investeringer i salgsorganisationen og markedsføringen i Europa, USA og Asien for at styrke deres brands globalt.

-Jeg er meget glad for, at vi efter 10 års hårdt arbejde med fokus på innovation og med store udviklingsomkostninger er klar til at opskalere den træpulverbaserede produktion og introducere den næste generation af trægulve - det hærdede trægulv, som både er omkostningseffektivt og miljøvenligt at producere. Resultatet er en meget positiv reaktion fra markederne, historisk på niveau med lanceringen af lamelparketten i 1945 af de svenske virksomheder Kährs og Tarkett.

Succesen har givet os tro på at foretage denne banebrydende investering i Kroatien, hvor vi har adgang til egeskov af høj kvalitet i kombination med meget dygtige medarbejdere," siger Darko Pervan, CEO, Pervanovo Invest AB.

-Vi er meget glade for, at vores ejere er parate til at foretage en så markant investering i Woodura-teknologien. Vi håber at vores søsterselskab og hovedpartner Bjelins store succes, med markedsføring og salg af gulvene vil tilskynde flere til at tilslutte sig denne innovative teknologi, siger Niclas Håkansson, CEO, Välinge Innovation.

-Vi er stolte af at vores ejer Pervanovo Invest AB foretager denne massive investering i Kroatien, og vi er utroligt glade for at lancere Välinge Innovations Woodura teknologi sammen med vores svenske kolleger. I løbet af de seneste to år er alle vores fabrikker blevet opgraderet til et højt teknologisk niveau, men denne nye investering i teknologi i Ogulin er helt enestående. Det giver Bjelin en position som verdens førende trægulvsproducent, og investeringen indebærer en direkte stigning i arbejdsstyrken i Kroatien med 600 nye medarbejdere, der dermed stiger fra 800 til 1.400 medarbejdere. Initiativet skaber også nye arbejdspladser i produktionsenhederne i Bjelovar og Otok, hvor vi øger produktionen af topfiner og forædler spildmaterialer til produktionen i Ogulin 2, siger Stjepan Vojnic, CEO, Bjelin Kroatien.

-Det faktum, at ejerne foretager en så stor investering for at øge produktionskapaciteten, er et bevis på Bjelins salgssucces, og at vores gulve er rettidige. Gulvene er smukke, holdbare og slidstærke og opfylder nutidens miljøkrav med stor margin. Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde med vores søsterselskab, Välinge Innovation, siger Zoran Mihajlovic, CEO, Bjelin Sweden AB.

Om Välinge Innovation

Välinge blev grundlagt i 1993 og var banebrydende for konceptet med limfri klikgulve og ændrede den måde folk installerer og bruger gulve på. Vores verdensomspændende patenterede teknologi introducerede en hurtig og nem måde at installere gulve på, -mekanisk uden brug af lim. Alle forsknings og udviklings aktiviteter finder sted i Viken, Sverige og anses for at være verdens mest avancerede R&D center i forbindelse med laminat, elastisk, træ- og træbaseret og pulverbaseret gulvbelægningsteknologi. Välinge har 250 medarbejdere, 3200 patenter og en global licensbase på 250 virksomheder.

Bjelin er en del af en svensk familieejet koncern med base i Viken i det sydlige Sverige og med topmoderne produktionsfaciliteter i de kroatiske regioner Bjelovar, Ogulin og Otok. Koncernen har over 1.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 1,3 milliarder svenske kroner med salg på hele det europæiske marked. Grundlæggerne af Bjelin opfandt verdens første laminatgulvprodukter i deres tid hos Perstorp i slutningen af 1970'erne. Efter grundlæggelsen af Bjelin introducerede de i 1990'erne det innovative klikgulv, som nu er virksomhedens førende produktserie. Research og udvikling varetages af Välinge Innovation AB, www.bjelin.com

Creative Flooring

Bjelin er en del af Pervanovo Invest AB-koncernen og udvikler og fremstiller en bred vifte af gulvprodukter, herunder traditionelle trægulve og innovative gulve af nye materialer. Denne udvikling er i samarbejde med søsterselskabet Välinge Innovation AB, bedst kendt som opfinderen af det første mekaniske gulvlåsesystem.

Produktionen foregår på Bjelins topmoderne fabrikker i Sverige og det Kroatien, hvor virksomheden har adgang til højkvalitets FSC-certificeret træ. I generationer har meget erfarne medarbejdere arbejdet der for at forædle den velkendte slaviske eg til vintønder – og nu gulve.

Bjelin-Denmark