Bjelins trægulvsfabrik Ogulin 2 i Ogulin i Kroatien.

Bjelin øger investeringstempoet

Bjelin udvider og fremrykker investeringer for at imødegå den mangel på byggematerialer og trægulve, der nu rammer bygge- og gulvbranchen. Ruslands krig med Ukraine vil uundgåeligt få en betydelig indvirkning på byggebranchen i form af forsinkelser i byggeprojekter.

Bjelin køber alle sine egetræsråvarer fra Kroatien, men både Ukraine og Rusland er meget store eksportører af egetræ og andre træsorter til producenter af trægulve over hele verden. Både Ukraine og Rusland har en betydelig produktion af parketgulve, som er direkte påvirket af krigen og sanktionerne. Ifølge Bjelins vurdering tegner Ukraine og Rusland sig for ca. 25 % af alle de egetræsgulve, der produceres til det europæiske marked. Manglen på egetræ i almindelighed og på parketgulve i særdeleshed vil kunne mærkes, og mange byggeprojekter risikerer store forsinkelser på grund af af aflyste leverancer af gulve.

Bjelin- og Pervanovo-gruppens fabrikker ligger i Sverige og Kroatien, og de vigtigste råvarer kommer fra de kroatiske skove. Bjelins produktionskapacitet påvirkes ikke væsentligt af manglen på råvarer. I stedet vælger koncernen at øge produktionen af gulvbelægninger og arbejder aktivt sammen med både licenstagere og andre gulvproducenter for at afbøde de negative virkninger af den materialemangel, der i øjeblikket rammer branchen.

Sidste år begyndte opførelsen af Bjelins trægulvsfabrik Ogulin 2 i Ogulin i Kroatien, som, når den er færdig, -vil være verdens største trægulvsfabrik. Koncernen har besluttet både at udvide og fremskynde investeringerne i gulvproduktionen på de eksisterende fabrikker og at fremskynde opførelsen af den nye fabrik i Kroatien.

I produktionen vil trægulve der er fremstillet ved hjælp af den patenterede Woodura®-teknologi blive prioriteret. Denne produktion kræver ti gange mindre egetræ end traditionel parketgulvsproduktion, hvilket betyder, at det begrænsede træråmateriale kan bruges til flere trægulve. På kort sigt er Bjelin i gang med at gennemgå og prioritere sit produktsortiment for at fokusere på produkter, der kan produceres i store serier.

Målet er at erstatte en del af den produktionskapacitet for trægulve i Europa, som nu går tabt som følge af Ruslands krig med Ukraine.

Som tidligere meddelt i en pressemeddelelse fra Bjelin stoppede koncernen alt salg til Rusland og Belarus med øjeblikkelig virkning få dage efter krigsudbruddet. Desuden støtter Bjelin Ukraine gennem bl.a. Røde Kors og UNHCR.

Bjelin er en del af den svenske familieejede virksomhedskoncern Pervanovo med base i Viken i det sydlige Sverige og med topmoderne produktionsfaciliteter i Kroatien. Koncernen har 2200 ansatte med en årlig omsætning på 2 milliarder SEK. Bjelins grundlæggere opfandt verdens første laminatgulvprodukter i deres tid hos Perstorp i slutningen af 1970'erne, inden de i 1990'erne introducerede det innovative klikgulv, som nu er koncernens førende produktlinje. Bjelins globale salgsorganisation markedsfører i øjeblikket deres seneste grønne gulvinnovation, Hardened Wood, en teknologi til at skabe holdbare og miljøvenlige gulvbelægninger. Hardened Wood fremstillet ved hjælp af Woodura®-teknologien er patenteret af koncernens F&U-virksomhed Välinge Innovation AB, www.bjelin.se www.bjelin.com

Creative Flooring

Bjelin er en del af Pervanovo Invest AB-koncernen og udvikler og fremstiller en bred vifte af gulvprodukter, herunder traditionelle trægulve og innovative gulve af nye materialer. Denne udvikling er i samarbejde med søsterselskabet Välinge Innovation AB, bedst kendt som opfinderen af det første mekaniske gulvlåsesystem.

Produktionen foregår på Bjelins topmoderne fabrikker i Sverige og det Kroatien, hvor virksomheden har adgang til højkvalitets FSC-certificeret træ. I generationer har meget erfarne medarbejdere arbejdet der for at forædle den velkendte slaviske eg til vintønder – og nu gulve.

Bjelin-Denmark