© GettyImages

Conrad Elektronik tilbyder et teknisk produktsortiment til fremtidens ingeniører

Inden for de seneste fem år har den familieejede teknologivirksomhed Conrad Elektronik fokuseret på at udvikle teknologiprodukter til uddannelsesmæssige formål til skoler rundt om i verden. I dag tilbyder de et passende udvalg af teknologi til alle uddannelsesniveauer, lige fra børnehaveklasser til universiteter.

– Vi vil gerne være med til at uddanne fremtidens ingeniører, og vi kommer med en del viden takket være vores historie og ekspertise inden for teknisk innovation, forklarer Jacob Romberg, markeds- og driftsansvarlig hos Conrad Elektronik i Skandinavien.

For at kunne imødekomme behovet for teknologi til yngre mennesker oprettede Conrad Elektronik tilbage i 2016 et teknisk sortiment til uddannelsesmæssige formål inden for STEM - Science, Technology, Engineering og Mathematics. Produkter såsom oscilloskoper blev udviklet til naturfagene, men også byggesæt til programmering var en del af konceptet, alt sammen for at skabe interesse for teknologi hos selv de yngste studerende. Conrad Elektronik tilbyder også blandt andet eksperimentelle pakker og læringspakker, der muliggør såvel en guidet som selvlært support til skolebørn og unge mennesker. Alt efter alder og forudgående viden tilpasses læringspakkerne med det formål at inspirere de studerende til at fortsætte med de videnskabelige og tekniske fag. Udover uddannelsespakker til børn og unge tilbyder Conrad Elektronik også et sortiment til forskning og studier på universitetsniveau. Produkterne til universitetsstudier inden for STEM består af alt fra Arduino-platformen med open source-kodning og Raspberry Pi-computere til kodning af MCU'er, single board-computere og strømforsyninger. Jacob Romberg understreger, at de digitale kompetencer er særligt vigtige i nutidens samfund.

– Nu er det vigtigere end nogensinde at tilegne sig en teknisk viden fra en tidlig alder og lære om programmering, teknologi og elektronik. Verden vil altid få brug for teknisk kyndige individer, og det er utroligt vigtigt og sjovt for os at være en del af rejsen, udtaler Jacob Romberg.

Teknikinteressen fra flere generationer
Conrad Electronic blev grundlagt i 1923 i Tyskland og var dengang, ligesom nu - næsten hundrede år senere, en privatejet familievirksomhed. Virksomheden er udviklet med det formål at give de individer, der er interesseret i teknologi, byggesæt, så de f.eks. kan bygge deres eget TV eller radio. I årenes løb er virksomheden vokset og har i dag også fysiske butikker i Schweiz, Frankrig, Østrig og Tyskland. Udover de fysiske butikker er virksomhedens produkter ligeledes tilgængelige online over hele verden. Nu satser teknologivirksomheden på at hjælpe med uddannelse af fremtidens ingeniører ved hjælp af den brede erfaring med teknologiindustrien.
– Vi ser utroligt positivt på elektronikkens fremtid. Der er flere kunder, der har været med og fulgt vores rejse, og det er netop derfor uddannelse er et så vigtigt element for os. Vi ønsker at være involveret fra barndommen til voksenalderen og tilbyde produkter, der udvikler den tekniske viden på alle niveauer, gennem hele livet, slutter Jacob Romberg.

Læs mere om Conrad Elektroniks sortiment og tilbud til uddannelsesinstitutioner.