Electrolux Home Products Denmark modtager Personalechefprisen 2012

Electrolux Home Products Denmark har skabt synlige resultater ved at fokusere intensivt på sundhed, medarbejdertrivsel og medarbejderinvolvering. For den HR-bedrift modtager HR Projektleder Anne Mette Hildebrand og HR Manager Claus Rasmussen fra Electrolux i dag Personalechefprisen 2012 uddelt af PID–Personalechefer I Danmark.

Medarbejdertrivsel i højsæde
”Electrolux ønsker at være det bedste hvidevareselskab målt af medarbejdere, kunder og aktionærer, og medarbejdere, der trives, er en forudsætning for at yde den service, der gør kunderne glade, og hvis kunderne er glade og køber, er aktionærerne glade, så medarbejderne er kernen i det hele. Hvis du fokuserer på medarbejderne, og de trives, så præsterer de også bedre,” siger HR Projektleder i Electrolux Home Products Denmark Anne Mette Hildebrand.

Startskuddet til sundhed og trivsel
Et nyt hovedkontor blev startskuddet til at HR-afdelingen for alvor i 2009 begyndte at fokusere på medarbejdertrivsel, idet husets udformning og dets faciliteter gav HR nogle helt unikke muligheder for at fokusere på sundhed, medarbejdertrivsel og medarbejderinvolvering.

Electrolux har igangsat mange forskellige sundhedsinitiativer lige fra små elementer, der kan integreres dagligt for at gøre hverdagen sundere til større arrangementer, hvor medarbejdernes familie også er med.

”Allerhelst vil vi forebygge, så vi har bl.a. kaffeøvelser med vægte, elastikker og hulahopringe, der er oplagt at bruge, mens kaffen løber igennem,” siger Anne Mette Hildebrand og HR Manager Claus Rasmussen fortsætter: ”Det er nemt at lave, men det er svært at ændre vanen. Det er ikke alle medarbejdere, der bruger redskaberne, men vi opfordrer til det. Det er en proces, vi er i gang med, og sundhed er noget, alle kan være med til på den ene eller anden måde.”

Arbejdet med sundhed har givet resultater. I maj 2011 blev Electrolux sundhedscertificeret for 2011 – 2013, og i 2012 blev de kåret til Danmarks anden sundeste virksomhed.

”Hvis man er sundhedscertificeret, tilbyder man noget inden for alle KRAMS-områderne – kost, rygning, alkohol, motion og stress. Vi kalder sidste område stress/trivsel, for man behøver ikke være stresset for at kunne få ”noget til hjernen”, der bidrager til trivslen.  Vi vil hellere, at folk trives, så man forebygger stress,” fortæller Anne Mette Hildebrand.

En af Danmarks bedste arbejdspladser
”Vi har bygget videre på sundhedsfokusset, og det bidrager i høj grad også til, at vi er en god arbejdsplads, og medarbejderne er glade for, at vi er med i Great Place To Work’s undersøgelse om Danmarks Bedste Arbejdsplads. Om vi bliver nr. 8, 6 eller 22 er ikke vigtigt. Det er den proces, vi har, hvor vi hele tiden skal forbedre os og involvere medarbejderne, der er vigtig,” siger Claus Rasmussen.

Electrolux deltog i Great Place To Work-undersøgelsen for første gang i 2010 og kom direkte ind på en 16. plads, og i 2011 blev de nr. 8. Listen over Danmarks bedste arbejdspladser i 2012 er endnu ikke offentliggjort, men på listen over Europas bedste arbejdspladser i 2012 blev de nr. 38.

I Electrolux’ egen medarbejderundersøgelse Electrolux Engagement Survey ligger Electrolux Home Products Denmark også rigtig godt.”I undersøgelsen er samtlige medarbejdere i feltet entusiastisk, og vi scorer næsten 100 % i feltet fællesskab på arbejdspladsen,” fortæller Anne Mette Hildebrand og slutter: ”Vi har fået mulighed for at fokusere på fællesskab, sundhed og trivsel for alle medarbejdere på en måde, som ikke var mulig før. Med de resultater, vi har opnået, er der ingen tvivl om, at vi vil fortsætte med at udnytte husets muligheder til fordel for vores medarbejderes trivsel og virksomhedens resultater.”

For mere information, venligst kontakt:
Kim Staack Nielsen, CEO/Chairman, PID–Personalechefer I Danmark, 86 21 61 11 eller ksn@pid.dk
Anne Mette Hildebrand, HR Projektleder, Electrolux Home Products Denmark, 79 22 12 36 eller anne-mette.hildebrand@electrolux.dk

• Erhverv

• claus rasmussen
  • medarbejderinvolvering
  • træfpunkt
  • personalechefer
  • personalechefer i danmark
  • kim staack nielsen
  • sundhedscertificeret
  • danmarks sundeste arbejdsplads
  • danmarks bedste arbejdsplads
  • medarbejdertrivsel
  • trivsel
  • sundhed
  • anne mette hildebrand
  • personalechefpris
  • personalechefprisen
  • personalechefprisen 2012
  • electrolux home products denmark
  • electrolux
  • pid
  • hrm
  • hr

• Hovedstaden

PID er Danmarks største forening og faglige netværk for personalechefer og andre personaleansvarlige. PID's formål er at varetage interesserne for danske personalechefer fra både den private og offentlige sektor. Hos PID arbejder vi for at forbedre virksomhedernes kendskab og brug af personale til personaleudviklings- og administrative opgaver. Vi arbejder for at udbygge samarbejdet mellem personer, som dagligt arbejder med organisationsudvikling og personaleadministration og for at udvikle medlemmerne på deres arbejdsområde gennem en række medlemsservices.
PID har ca. 1045 medlemmer.

Kim Staack Nielsen

Pressekontakt Chairman & CEO 86216111