Sundhed giver virksomheden X-faktor

De gule bannere vajer over tusindvis af opstemte løbere til årets DHLstafet. Virksomhedernes hold markerer sig med forskellige smarte løbetrøjer – og det gælder naturligvis om at kunne stille med et stort hold!! DHL Stafetten er verdens største motionsløb.

I København kan det nu ikke længere afvikles på en dag – men afvikles over i alt fem dage i Fælledparken. Løbet er en klar markering af, hvordan virksomheder i dag opnår enorm status og eksponering ved at engagere sig i medarbejdernes sundhed. Det er supereffektiv branding af virksomhedernes positive værdier.

Sunde medarbejdere performer bedre

Sundhed på virksomheder er kommet for at blive. Der er kolossal status i at være en sund virksomhed. Det signalerer overskud, glæde og trivsel. Gode kantineforhold, frugt- og motionsordninger er et effektfuldt konkurrenceparameter i forhold til rekruttering og fastholdelse af attraktive medarbejdere. Ydermere er der også den gevinst ved at skabe sunde rammer, at sunde medarbejdere performer bedre.

”Det er ikke længere et spørgsmål for ledelsen og HR-afdelingen om virksomheden skal være sund. I dag er det nærmere et spørgsmål om, hvordan virksomhed skal gribe det an,” siger Inger Kjelgaard, Aalborg kommunes sundhedsrådgiver for virksomheder i Aalborg.

Inger Kjelgaard rådgiver til daglig om en bred vifte af tilbud både fra private og kommunale udbydere – hvoraf en stor del afvikles på Sundhedscenter Aalborg og i Sundhedscentrets bus. Rådgivningen tager udgangspunkt i virksomhedens behov og muligheder, og kan handle om alt lige fra sund kantinemad til at få medarbejderne til at ta’ trappen.

”Ofte starter en virksomhed med de lavthængende frugter f.eks. en frugtordning eller et motionsløb, og så udvikler det sig derfra, fordi medarbejdere får mere og mere lyst og flere ideer til nye initiativer,” fortæller Inger.

I takt med den værdibaserede ledelse er virksomhedernes værdi kommet i fokus, og her nytter det ikke noget, at værdierne samler støv i en pjece på hylden. De skal kunne aflæses direkte i virksomhedens aktiviteter, og allerbedst er det, hvis medarbejderne er ambassadører for virksomheden.

Formand for PID–Personalechefer I Danmark Kim Staack Nielsen er enig i, at det er væsentligt for virksomhederne at fokusere på medarbejdernes sundhed og at minimere sygdom. ”Sygdom og manglende trivsel har en direkte påvirkning på medarbejdernes indsats. Det kan flytte fokus fra arbejdsopgaverne og resultere i en ringere arbejdsindsats. Sunde medarbejdere har mere energi at give af, og det betyder at de performer bedre. Det fører til bedre resultater og i sidste ende forøget indtjening til virksomheden,” siger Kim Staack Nielsen.

Medarbejderperformance er netop et af temaerne til ledelses- og HR-messen PersonaleLEDELSE Nordjysk 2011, som bliver afholdt d. 6. og 7. april 2011 i Aalborg Kongres & Kultur Center. Messen er arrangeret af Aalborg Kongres & Kultur Center og foreningen PID–Personalechefer I Danmark med Ernst Trillingsgaard og Kim Staack Nielsen ved roret.

Rullende sundhedstjek

Aalborg Kommune deltager til PersonaleLEDELSE Nordjysk 2011 og når du nærmer dig messen, er det første dit øje møder en blå sundhedsbus med en stor grøn fod foran Aalborg hallen. På bussen står der ”Et lille skridt – en stor forandring”, og det er den tilgang, som både Sundhedsrådgiver Inger Kjelgaard og Sundhedscenter Aalborg arbejder med. Sundhedsbussen kører til daglig rundt til byer og virksomheder i Aalborg Kommune og tilbyder gratis sundhedstjek samt en snak om sundhed.

En af de virksomheder, som har haft besøg af Sundhedsbussen, er VELA i Aalborg. VELA havde besøg af bussen i august og har planer om at bussen skal komme tilbage til efteråret for at følge op på fremskridtene. ”Vi havde bussen på besøg i to dage her på VELA og det betød, at alle de medarbejdere, der var interesserede, fik mulighed for at få et sundhedstjek. Det var der overraskende mange, der var interesseret i – godt 80% af vores medarbejdere tog imod tilbuddet. Nu følger vi så op med mere inspiration. Der kommer f.eks. en kostvejleder ud med et foredrag til os. Og til efteråret regner vi med at bussen kommer tilbage, så medarbejderne får mulighed for at få lavet sundhedstjek igen, og få målt, hvor langt de er kommet f.eks. med kondital og BMI,” fortæller HR-konsulent i VELA Helle Madsen.

Gæster til messen kan komme ind og opleve hvordan sundhedsbussen er indrettet til at måle blodtryk, lungefunktion, BMI, kondital m.v. Samtidigt kan man benytte lejligheden til at blive skrevet op til et gratis sundhedstjek. På Aalborg Kommunes stand kan gæsterne møde sundhedsrådgiver Inger Kjelgaard og høre mere om de gratis tilbud på Aalborg Kommunes Sundhedscenter. På standen kan man også selv få taget sit eget blodtryk eller tage et par omgange med hulahopringen, hvis man har lyst til det.

Om PID–Personalechefer i Danmark

PID er Danmarks største forening og faglige netværk for personalechefer og andre personaleansvarlige. PID's formål er at varetage interesserne for danske personalechefer fra både den private og offentlige sektor. PID har ca. 1050 medlemmer. PID arrangerer også Nordens største HR-messe, Træfpunkt Human Resources®, som på 12. år slår dørene op i oktober 2011 i Øksnehallen i København.

Om Aalborg Kommunes sundhedsrådgivning

Aalborg Kommune har valgt at sætte sundhed højt på dagsordenen ved at tilbyde gratis sundhedsrådgivning til virksomheder. Alle virksomheder - store såvel som små - kan benytte tilbuddet. Sundhedsrådgiveren kommer med input til, hvilke sundhedsinitiativer og aktiviteter, der kan være relevante for din virksomhed/eller arbejdsplads at sætte i gang. Sundhedsfremme på arbejdspladsen omfatter både den enkelte medarbejders livsstil og de rammer, som virksomheden skaber for medarbejderne.

Sundhedsrådgiver Inger Kjelgaard, Aalborg Kommune, 9931 1918 eller ik-sbu@aalborg.dk

• dhl stafetten
  • dhl stafet
  • aalborg kommune
  • sundhedstjek
  • arbejdsmiljø
  • sygefravær
  • medarbejdere
  • personale
  • personaleledelse
  • personaleudvikling

PID er Danmarks største forening og faglige netværk for personalechefer og andre personaleansvarlige. PID's formål er at varetage interesserne for danske personalechefer fra både den private og offentlige sektor. Hos PID arbejder vi for at forbedre virksomhedernes kendskab og brug af personale til personaleudviklings- og administrative opgaver. Vi arbejder for at udbygge samarbejdet mellem personer, som dagligt arbejder med organisationsudvikling og personaleadministration og for at udvikle medlemmerne på deres arbejdsområde gennem en række medlemsservices.
PID har ca. 1065 medlemmer.