Biskop: mindU styrker den ægte samtale

Med den nye konfirmandsæson udvider Det Sociale Netværk projektet ”mindU – tro, tanker og trivsel” til endnu et stift. Henrik Stubkjær, biskop i Viborg Stift, fortæller, hvorfor stiftet har valgt at støtte mindU.

Når de nye hold konfirmander i Viborg, Holstebro og Herning begynder til konfirmationsforberedelse, vil mange af dem stifte bekendtskab med Det Sociale Netværks initiativ ”mindU – tro, tanker og trivsel”.

Med støtte fra Viborg Stift kan mindU også være til stede i det midt- og vestjyske i den kommende konfirmandsæson. Gennem oplæg, dialog og øvelser tager mindU temaer om mental sundhed ind i konfirmationsforberedelsen.

De frivillige i mindU taler sammen med præsten med de kommende konfirmander om, hvorfor det er vigtigt at passe på sit mentale helbred, og hvad man kan gøre, hvis man selv eller en kammerat rammes af psykisk sårbarhed.

”Jeg synes, at mindU er et rigtig fint projekt. Det er vigtigt, at vi åbner konfirmationsforberedelsen og inddrager de unges almindelige liv og de tanker og følelser, de har i det daglige. Og her tror jeg, at mindU er det helt rigtige”, siger Henrik Stubkjær, biskop i Viborg.

En ægte samtale
Præsterne oplever, at unge i stigende grad føler sig pressede og bekymrede.

”Vi kan se, at flere unge har ondt i livet, og at de har en følelse af ikke at slå til. Som ung får du tudet ørerne fulde af, hvor god du skal være. Du skal have høje karakterer, vise det gode liv på sociale medier og vise, at du er en succes. Jeg synes, det er vigtigt, at vi siger til konfirmanderne, at du er mere end det”, siger Henrik Stubkjær.

Derfor er det vigtigt, at mental trivsel og hverdagens bekymringer også er en del af konfirmationsforberedelsen, mener han.

”Det giver værdi, at man kan skabe et fortroligt rum sammen med konfirmanderne, hvor de kan tale med hinanden om det nære. Det er vigtigt, at unge ved, at det ikke er unormalt at opleve sorger, bekymringer og problemer, og at det hjælper at tale om det. Det er en ægte samtale, og det tror jeg, at mindU er med til at styrke”.

mindU ruster konfirmanderne
En undersøgelse blandt de 1200 unge, der i sidste konfirmandsæson deltog i et mindU-forløb, viste også, at mental mistrivsel i høj grad er et emne, der skal tages alvorligt. Næsten halvdelen af konfirmanderne svarede, at de havde haft psykisk sårbarhed inde på livet enten selv eller som pårørende.

Mange svarede, at de hellere ville tale med en præst om deres problemer i stedet for deres lærer. Biskop Henrik Stubkjær oplever også, at kirkens rum inviterer konfirmanderne til fortrolighed.

”De ved, at præsten har tavshedspligt. De ting, man taler med præsten om, kommer ikke videre, og den fortrolighed er vigtig. Det betyder, at konfirmanderne føler sig mødt”.

Et mindU-forløb handler ikke kun om at tage de svære samtaler men også om at klæde unge bedre på til at passe på sig selv og andre. Hele 84 procent af konfirmanderne fortalte da også, at mindU havde givet dem mere viden om psykisk sårbarhed og mental trivsel.

”Det er en styrke, at de bliver i stand til at fortælle om de svære ting, og at de lærer, hvordan de giver det videre til andre, så det breder sig som ringe i vandet. At de bliver gode til at tage hånd om sig og andre. Det viser, at vi mennesker ikke er overladt til os selv – at vi er en del af et fællesskab. Og det er jo sådan set kernen i det kristne budskab”, siger Henrik Stubkjær.

Det er unge lokale frivillige, der holder oplæg med mindU.

Lokale frivillige
Projekt mindU har eksisteret siden efteråret 2015 og er tilstede i Aarhus, Aalborg, Fyns, Københavns og Roskilde stifter – og fra den kommende konfirmandsæson er mindU altså også tilstede i Viborg Stift.

De unge i mindU arbejder alle frivilligt, og lige nu er Det Sociale Netværk i fuld gang med at finde unge lokale frivillige, der skal tage ud til konfirmationsforberedelserne, ligesom de også vil tage ud på skoler og uddannelsesinstitutioner og tale om psykisk sårbarhed.

De frivillige i mindU har selv haft psykisk sårbarhed inde på livet – enten selv eller som pårørende – og det giver en stor værdi, at de unge møder unge frivillige, der kan tale af egen erfaring.

Hvis du kunne tænke dig at blive frivillig eller blot ønsker at høre mere om mindU, kan du kontakte projektkoordinator Maja Østergaard Hansen på mh@detsocialenetvaerk.dk.

Læs mere om mindU

• herning
  • headspace
  • viborg stift
  • viborg
  • konfirmationsforberedelse
  • konfirmation
  • folkekirken
  • forebyggelse
  • frivilligt arbejde
  • unge
  • sundhed
  • psykisk sårbarhed
  • psykisk sårbar
  • mental sundhed
  • frivillighed
  • børn & unge

Det Sociale Netværk blev etableret i 2009 af tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der nu er protektor for foreningen. I dag er formanden Benedikte Kiær (K), der til dagligt er borgmester i Helsingør.

Foreningen Det Sociale Netværk arbejder for at være en stærk stemme og skabe bedre vilkår for psykisk sårbare og deres pårørende, og at samfundet i stigende grad fokuserer, inkluderer og accepterer psykisk sårbare.

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 16 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.