Høje forventninger fra eksperterne: eSuperligaen bliver nervepirrende

Der er skruet op for spændingen og intensiteten, når premiererunden i eSuperligaen bliver spillet mandag den 5. november. Her dystes der i EA SPORTS FIFA 19, og turneringen er en del af The Official League Qualifying events i EA SPORTS FIFA 19 Global Series.

FIFA-eksperterne Simon Juul Mortensen og Jacob Nørmark, der skal assistere henholdsvis vært Signe Amtoft og kommentator Jesper Simo under transmissionerne af kampene på Dplay og Canal 9, ser med stor glæde og spænding frem til turneringsstarten.

- Jeg har rigtig høje forventninger til eSuperligaen. Jeg har længe ønsket mig et format, hvor vi ser de bedste spillere mødes hver uge. Danmark har et af de største FIFA-communities i verden og har længe været frygtet på verdensscenen. Derfor bliver det rigtig spændende at se, hvilket hold og ikke mindst hvilke spillere der kan sætte sig på tronen her i Danmark, siger Simon Juul Mortensen, grundlægger af e-bold.dk og tidligere manager for FIFA-holdene Chiefs of Copenhagen og Copenhagen Wolves.

Han bakkes op af Jacob Nørmark, som skal være makker med Jesper Simo i kommentatorboksen.

- Jeg ser lidt den nye eSuperliga som en blåstempling af dansk FIFA. Danmark har i mange år været en af de førende nationer med flere VM-titler, både på individuelt niveau og for hold. Med Superligaens indtog i det danske FIFA-miljø får vi rammerne, faciliteterne og eksponeringen til at nå et endnu uset niveau i danske sammenhænge, siger Jacob Nørmark, der selv er tidligere FIFA-spiller på højeste niveau.

Stjernen er første mand på banen

Allerede i første kamp skal eSuperligaens største stjerne, August ”Agge” Rosenmeier, i aktion for FC København, når de tørner sammen med Daniel Chrøis og Christian ‘Qack’ Lillebæk fra Esbjerg fB. Og Simon Juul Mortensen glæder sig til at se ”Agge” i et dansk setup.

- August har en erfaring fra internationale turneringer, der giver ham en kæmpe fordel. Han er vant til at spille under enormt pres, have kameraer på sig samt være i favoritrollen. Jeg forventer, at vi ser FCK vinde rigtig mange kampe i eSuperligaen, men vi kommer også til at se nogle nervepirrende tætte kampe, lover Mortensen.

Jacob Nørmark og Simon Juul Mortensen er enige om, at der er flere bejlere til den endelige titel. Men hvor Simon Juul Mortensen har Brøndby, FC København og Vejle som favorit til dele guld, sølv og bronze imellem sig, så har Jacob Nørmark også fidus til Randers FC, som møder AGF i første runde.

- Randers kan med den tidligere verdensmester Mohamad Al-Bacha i front også gå hen og skabe ravage. Mohamad spiller som en robot – han laver næsten aldrig fejl. Hvis han har fundet formen i det nye FIFA 19, kan han sammen med Hassan Al-Sharaf også sagtens gå hen og tage titlen.

Favoritterne mødes i første runde
En af de kampe, der forventes mest af i første runde, er opgøret mellem Brøndby og Vejle. Jacob Nørmark forklarer hvorfor:

- Vi skal glæde os til denne kamp, fordi det er de ”nye” stjerner, der mødes. Vejles Mikkel ”Lordhjort” Bach og Brøndbys Daniel ”Dingo” Kristensen og Frederik Fredberg har for alvor gjort deres indtog i toppen af dansk FIFA de sidste par år. Den nye generation af spillere benytter sig i langt højere grad af finter og ”skillmoves” – det kommer vi i den grad til at opleve i denne kamp. Det bliver meget frem og tilbage, men favoritværdigheden må ligge hos Brøndby. 60/40 vil jeg mene, lyder Jacob Nørmarks analyse.

eSuperligaen fløjtes i gang mandag den 5. november kl. 17. Turneringen slutter med et stort finalestævne syv uger senere. eSuperligaen kan følges direkte hver mandag og tirsdag på Dplay og Canal 9.

Der dystes i EA SPORTS FIFA 19 og turneringen er en del af The Official League Qualifying events i EA SPORTS FIFA 19 Global Series. Præmiepuljen, som fordeles mellem de otte klubber, der klarer sig bedst, er på hele 365.000 kr., hvilket gør det til den FIFA-turnering i Danmark med den største præmiepulje nogensinde.

• canal9
  • esuperliga

Discovery Networks Danmark er den danske medievirksomhed bag blandt andet Kanal 5, 6’eren, Eurosport- og Discovery-kanalerne samt streamingtjenesterne Eurosport Player og Dplay. Discoverys 12 tv-kanaler har en samlet kommerciel seerandel på godt 20 pct., hvilket gør Discovery til den tredjestørste kommercielle tv-gruppe i Danmark. På tværs af Discoverys platforme får brugerne en stærk kombination af seriøst underholdende programmer, nærværende reportager og førsteklasses sport som bl.a. fodboldlandsholdets kampe, Superligaen og Premier League. Discovery Networks Danmark har en dansk ledelse og er ejet af Discovery, Inc.