Bedre søvn og færre allergigener – derfor er luftrenseren essentiel i børneværelset

I institutioner og offentlige bygninger har de egne krav til ventilation. I boliger er der ikke de samme krav til trods for, at vi tilbringer det meste af vores tid i hjemmet. Hos Astma-Allergi Danmark anbefaler de at have et sundt indeklima for bedre velbefindende.

Flere og flere børn og voksne er plaget af astma, allergi og anden overfølsomhed, som forårsages af kemikalier og andre forurenende partikler i luften.

Vi anbefaler Leitz TruSens-luftrensere for at lindre luftvejsgener og for at undgå at udvikle gener relateret til overfølsomhed. Sørger du for at have en luftrenser i din bolig, har du allerede gjort en vigtig investering i at forbedre indeklimaet.

• Vi ved fra bred videnskabelig forskning, at børn er en af de mest udsatte risikogrupper for hverdagens forurening som f.eks. udstødning fra biler. Desværre, afhængig af hvor du bor, er denne forurening ikke bare udenfor hjemmet. Vi oplever, at et stort udvalg af forurenende stoffer også er udbredt indendørs og kan bidrage til tilstande som astma, pollenallergi eller kæledyrsallergi. Det er her, en luftrenser hjælper med at fange disse forureninger og gør luften, du indånder, renere, fortæller administrerende direktør i Acco Brands Danmark Jørgen Foley.

Børn er mere udsatte for allergier og mere følsomme overfor forurenende stoffer i luften. Derfor er de i større grad afhængige af, at luften, som indåndes, er ren, og en luftrenser vil komme hele familien til gode. Vi ser en øget trend blandt børnefamilier, som ønsker at investere i en luftrenser fra Leitz TruSens for at forbedre indeklimaet. Leitz TruSens reducerer også lugt fra madlavning, kæledyr og rengøring.

Foley påpeger vigtigheden af ren luft, og hvordan det øger livskvaliteten for hele familien:

• En luftrenser kan også reducere pollenniveauet for at lindre astma eller høfeber. Det er særlig aktuelt, når det gælder om at få en god nats søvn, fortæller han.

Ved at placere luftrenseren i soveværelset kan du sørge for ventilation hele natten, hvilket kan have en positiv påvirkning på søvnen. Mange pollenallergikere synes det er ubehageligt at lufte ud i soveværelset, når foråret kommer. Med en luftrenser rengøres luften samtidig med, at vinduet slipper køligere luft ind i rummet. Allergigener lindes mens hele familien får en god søvn.

• En luftrenser placeret i et soveværelse om natten kan i betydelig grad hjælpe mennesker med allergisymptomer med at få en bedre nats søvn; noget som fører til generelle sundhedsmæssige fordele forbundet med at sove de nødvendige antal timer hver nat, udtaler Foley.

Kilder: