Vi drømmer om Caribien men vælger Sydeuropa

Hvad er dit nytårsforsæt? Falk Lauritsen Rejser har undersøgt, hvor vi drømmer om at rejse hen i 2013 – og hvor vi ender med at holde ferie. Se svarene her.

I januar laves der planer for resten året, og ind imellem kommer vi til at love os selv og andre mere end vi kan holde. Men der findes heldigvis andre nytårsforsætter end slankemad, mere motion og løftet om at lægge smøgerne på hylden. Vi skuer også fremad mod nye oplevelser og feriedrømme – hvor skal vi rejse hen næste gang, og hvor kunne vi tænke os at rejse hen, hvis slet ikke der var nogen begrænsninger?

Falk Lauritsen Rejser har bl.a. spurgt godt 2.100 mennesker om, hvor turen går hen i år - og hvor i verden de allerhelst kunne tænke sig at rejse, hvis nu….

Hver fjerde har bestilt ferien
Blandt de adspurgte har 25 procent allerede bestilt ferie for 2013, mens tre ud af fire endnu ikke har besluttet sig. En overvældende stor del af dem som har bestilt ferie, skal til Sydeuropa – 66 procent holder i 2013 ferie ved Middelhavet. Ni procent skal på ferie i Mellemøsten (Israel, Jordan, Egypten eller Emiraterne), mens blot to procent har besluttet sig for at feriere i Caribien.

Tre ud af fire overvejer Sydeuropa
Mønstret gentager sig blandt dem, som endnu ikke har besluttet sig for, hvor ferien holdes i 2013. 1.143 personer - eller tre ud af fire - regner med, at de skal til Sydeuropa. Otte procent forestiller sig, at turen går til Mellemøsten og andre otte procent har en idé om, at de vil holde ferie i Asien.

Blot fire procent af respondenterne regner med, at de vil holde ferie i Cuba, Den Dominikanske Republik eller et andet sted i Caribien.

Drømmen om Caribien
Og det er faktisk stik imod de adspurgtes drømme. På spørgsmålet ”Hvor havde du mest lyst til at rejse hen, hvis der slet ikke var nogen begrænsninger”, svarer 35 procent eller mere end en ud af tre nemlig Caribien. 26 procent ville vælge Sydeuropa, 19 procent ville tage til Asien, seks procent ville vælge at tage til Mellemøsten og 14 procent ville vælge at tage et helt femte sted hen. Det er især de yngre rejsende, som ville rejse til Caribien frem for Sydeuropa.

Vi vil rejse to gange om året eller mere
Undersøgelsen viser også, at omkring halvdelen af de adspurgte rejser én gang om året, 37 procent rejser to gange om året og 16 procent - eller 326 personer - rejser mere end to gange om året. Det er lidt mindre end vi kunne tænke os. 46 procent ville helst rejse mindst to gange i 2013, mens 43 procent ville ønske, at de kunne stikke sydpå mere end to gange i år.

Fjerne rejsemål er kommet tættere på
”Lysten til at rejse og opleve verden fejler tydeligvis ikke noget. Sydeuropa er fortsat uhyre populært for os danskere, fordi klimaet er gunstigt og rejsetiden kort. Det kræver ofte mere tid og mere planlægning at tage længere væk, men efterhånden er destinationer i Asien og Caribien blevet lettere tilgængelige og dermed er drømmen om at rejse hertil også blevet nemmere at realisere”, siger direktør Søren Falk Lauritsen i en kommentar til undersøgelsen.

For yderligere informationer kontakt Søren Falk Lauritsen på 2128 5433

• turisme
  • feriedrømme
  • rejse
  • ferier
  • falk lauritsen rejer
  • falk lauritsen
  • sydeuropa
  • caribien

Falk Lauritsen Rejser har rødder tilbage til 1967, hvor familien Falk Lauritsen for første gang sendte feriegæster til den spanske ferieø Mallorca. I 2011 og 2012 er Falk Lauritsen blevet kåret til Danmarks bedste charterbureau. I 2013 forventer selskabet at sende ca. 80.000 danskere syd på til sol- og badeferie.