Alle taber, når kvaliteten daler

Alle taber, når kvaliteten daler

Læserne af de landsdækkende aviser og brugerne af sociale medier har den seneste tid kunnet opleve et ret provokerende billede af et beskidt skoletoilet med den ledsagende tekst ”Børnene betaler – når rengøringen bliver for billig”.
Billedet er et af elementerne i Servicebranchens Arbejdsgiverforening(SBA) nye kampagne, som søger at sætte fokus på at landets ansvarlige politikere i højere grad bør stille krav til kvalitet, og at der skal konkurreres både på pris og kvalitet, hvad enten rengøringsopgaverne løses af private virksomheder eller af kommunerne og regionerne selv. Grænsen er ganske enkelt nået for, hvor dårlig rengøringen på blandt andet landets skoler og hospitaler kan blive, mener brancheforeningen, der repræsenterer 130 private servicevirksomheder.
SBA har blandt andet foretaget en undersøgelse, som viser, at næsten fire ud af ti offentlige udbud på serviceopgaver som rengøring i dag afgøres alene på laveste pris.

Alle parter rammes
Det glæder Forenede Service’s administrerende direktør Steen Gede, at SBA nu sætter emnet på dagsordenen i offentligheden:

”Hvis der ikke stilles krav til kvaliteten og der i stedet foregår et ensidigt fokus på laveste pris i forbindelse med udbud, starter det en dårlig spiral med negative konsekvenser for alle parter. Det er borgerne, der mærker de umiddelbare konsekvenser, men det er heller ikke i Forenede Services, vores branches eller velfærdssamfundets interesse, at man mister fokus på kvalitet,” forklarer han.
Forenede Service har i årtier haft fornøjelsen af at holde offentlige bygninger rene, og for tiden varetager virksomheden blandt andet rengøringen af 18 forskellige kommuners bygninger og lokationer.

”Og vi vil jo hjertens gerne hjælpe vores kunder med at få udført serviceopgaver så effektivt som muligt, så kunderne får bedst mulig service for pengene, og dermed kan bruge flest mulig ressourcer på deres kerneydelser. Men uanset om opgaverne varetages af private leverandører som Forenede Service eller af kommunerne selv, er det samtidig afgørende at holde et skarpt fokus på, at kvaliteten af rengøringen skal være i orden. Der er en grænse for, hvor billig rengøring kan blive, uden at det går ud over kvaliteten,” siger Steen Gede.

Vi vil ikke stå på mål for kritikken
SBA slår blandt andet til lyd for, at der er mulighed for at gøre det bedre end i dag og få mere kvalitet for pengene, såfremt at kommunerne bliver dygtigere til at udarbejde udbuddene rigtigt. Og brancheforeningen har et medansvar for at bringe emnet til debat, forklarer Finn Vestergaard, der er formand for SBA:

”Når der er kritik af, at 100.000 patienter på sygehusene bliver inficeret, eller når det fremgår, at 20 procent af børn mellem fem og otte år ikke går på toilettet i skoletiden, så er det også vores virksomheder, der bliver kritiseret. Og det har vi ikke lyst til at stå på mål for, når der reelt er anden årsag,” siger han og peger på, at kommuner og regioner bør have mod til at have en målsætning om, at pris og kvalitet skal følges ad – og samtidig kigge på de såkaldte funktionsudbud, hvor fokus er på det resultat, man gerne vil opnå. Og i det hele taget snarere at kigge på slutresultatet frem for udelukkende at tælle, hvor mange arbejdstimer der bliver brugt.

Forenede Service's administrerende direktør Steen Gede oplever dog også, at der såvel i Forenede Service som i enkelte kommuner inden for rammerne i stigende grad arbejdes på at fokusere på kvaliteten. Et nyligt eksempel er Forenede Service’s overtagelse fra ISS af rengøringen af Haderslev Kommunes bygninger og institutioner med start 1. marts i år. I den nye rengøringsaftale er der blandt andet indarbejdet, at elevtoiletterne på kommunens folkeskoler fremover skal rengøres to gange om dagen i modsætning til hidtil, hvor de er blevet gjort rene en gang om dagen. Håbet er, at den øgede rengøring af toiletterne vil medvirke til, at flere børn bruger toiletterne i skoletiden.

Fakta om SBA’s kvalitetskampagne
Servicebranchens Arbejdsgiverforening har med kampagnen tre opfordringer til landets politikere og beslutningstagere:

• Stil krav både til kvalitet og pris
  • Gør det tydeligt, hvad forholdet er mellem kvalitet og pris
  • Mål på kvaliteten

Op til kampagnen har SBA blandt andet foretaget en undersøgelse som viser, at næsten fire ud af ti (eller 37 procent) offentlige udbud på serviceopgaver i dag afgøres alene på laveste pris. Resultatet står i kontrast til en rundspørge som SBA har foretaget blandt 175 politikere i økonomiudvalg i 80 af landets kommuner. Rundspørgen viser, at kun to procent af politikerne mener, at udbud alene skal afgøres på pris. Langt de fleste mener, at man også bør se på kvaliteten, når der tages stilling til tilbuddene.