De to project managers Jan Balling (til venstre) og Michael Burchhardt er her igang med at samle et akvarie. Foto: Jeanette Lagrelius.

Forenede Service: Nu også med fisk

Nyskabelsen hedder Aqua-Care, og de to idé- og ophavsmænd til projektet skal planmæssigt servicere kunder med opsætning af akvarier og den løbende pasning af akvarierne og fiskene. Og mange slags kunder vil kunne få stor værdi af tiltaget, vurderer de to akvarieeksperter. Fisk er nemlig ikke alene en fryd for øjet. De er tilmed gode for menneskers helbred at være i nærheden af.

Men for hvem kan det egentlig være interessant at skulle have et akvarie stående?

”Jamen, hvem er det ikke interessant for?,” fyger det ud af munden på project manager Jan Balling, som hurtigt selv følger op med svaret:

”Det kan være i kantiner og receptioner, på skoler, hospitaler og hoteller. Eller i venteværelser hos læge- og tandlægeklinikker, på rådhuse, biblioteker, ved siden af kaffeautomaten på arbejdspladsen og mange andre steder. Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænsen,” vurderer han, som sammen med project manager Michael Burchhardt er idé- og ophavsmænd til projektet.

Kunden kan læne sig tilbage
Opstillingen, håndteringen og plejen af akvarierne og fiskene i dem skal ses som en supplerende kvalitetsservice på paletten af services, som Forenede Service allerede tilbyder kunderne. Og potentialet er stort, vurderer de to projektansvarlige:

”Der er rigtig mange, som gerne vil have sådant et lille stykke, levende undervandsnatur stående, men det er samtidig de færreste, som har tid til og indsigt i at passe det. Et akvarie forfalder som regel, hvis man selv sætter det op. Det ser sikkert super godt ud i de første to måneder, men så begynder der måske at komme alger i akvariet eller nogle af planterne visner,” forklarer Michael Burchhardt.

”Og det er så den service, som vi yder. Vi kommer forbi hver tredje eller fjerde uge, eller hvad vi nu aftaler med kunden, og sørger for at det hele står og ser pænt ud. Vi tjekker, at det hele fungerer: Filtersystemer, planter og så videre. Er der et par fisk, som er døde siden sidste servicetjek, så erstatter vi dem med nogle nye, og hvis andre fisk for eksempel trænger til behandling, så behandler vi dem,” siger han og bliver suppleret af Jan Balling:

”Man behøver ikke som kunde at sætte sig ind i akvarie- og fiskeplejen. Det sørger vi for og sikrer, at akvariet altid har en vis høj standard. Kunderne kan sådan set bare læne sig tilbage og nyde oplevelsen ved at have akvariefiskene stående og samtidig profitere af alle de gavnlige sideeffekter, der er ved at have dyr i nærheden af mennesker,” siger Jan Balling og nævner, at Aqua-Care kan tilbyde forskellige pakkeløsninger til kunderne, hvor man både kan vælge at købe eller leje akvarierne til konkurrencedygtige priser. En pasningsordning løber minimum et år.

To nørdede fiskeeksperter
Ifølge de to projektledere er der for mange mennesker genkendelighed og en grad af nostalgi ved akvarier og akvariefisk:

”Næsten alle mennesker kan relatere til et akvarie. De fleste har på et tidspunkt i deres liv, typisk i deres barndom, haft en eller anden tilknytning til et akvarie. For eksempel via deres forældre, deres venner eller på deres egne børneværelser. Ligesom Danmarks Radio jo i en lang årrække havde pausefisk på tv-skærmen. Så der er genkendelighed og måske også en grad af nostalgisk hygge over det,” vurderer Jan Balling.

Og for både Michael Burchhardt og Jan Balling er tilknytningen til akvarier og fisk nærmest livslang – både privat og professionelt. Endda i en grad så de betegner dem selv som to nørdede akvarieeksperter:

”Vi har så stor viden på det her felt, at du skal stå meget tidligt op, hvis du skal følge med os. Vi kender alle fisk, deres adfærd, deres optimale levebetingelser og så videre,” forklarer Michael Burchhardt, der selv har haft akvarier siden han var fem år gammel, og netop fiskene var hans indgang til senere at blive selvstændig dyrehandler, som han var i en årrække, før han kom til Forenede Service.

”Det har altid været min hobby og store passion. Jeg har alle dage haft et akvarie i en eller anden form i mit hjem, og jeg har altid brugt det utrolig meget som en afslappende faktor i mit liv,” forklarer Jan Balling.

”Så vi kan absolut fagligt stå inden for, at vi er akvarieeksperter,” siger Michael Burchhardt.

Fakta:
Få mere at vide om Aqua-Care:
Aqua-Care er skam også på internettet. Du kan se den spritnye hjemmeside via dette link: www.aqua-care.dk

Sideartikel:

Fisk beroliger, styrker humøret og sænker blodtrykket og stressniveauet

Arbejdspladser kan ud over den hyggelige effekt ved at have akvarier i nærheden af medarbejderne også profitere på andre måder af akvarierne og fiskene.

”Der er jo videnskabelig evidens for, at det blandt andet sænker blodtrykket hos mennesker, og at man bliver mere rolig af at være i nærheden af dyr. Også fisk. Derfor kan det jo være en god idé at have et akvarie stående på en arbejdsplads, hvor for eksempel stressniveauet er højt. Det kan for eksempel være i nærheden af kaffeautomaten, ved vandbeholderen eller lignende. Hér kan man jo placere et akvarie og et par stole, og så har medarbejderne muligheden for lige at sætte sig ned i to minutter, kigge på fiskene og køle ned,” forklarer Michael Burchhardt.

Videnskabelige beviser for gavnlige sundhedseffekter
Og de ord bliver bakket op af flere internationale undersøgelser gennemført de sidste par år. Blandt andet undersøgte en gruppe forskere fra National Marine Aquarium ved Plymouth University og University of Exeter i 2015 112 tilfældigt udvalgte personers reaktioner på at observere et stort akvarie, mens akvariets vand løbende blev fyldt op med fisk. Før, under og efter opfyldningen af fisk fik deltagerne således målt humøret, pulsen og blodtrykket. Og alene ved synet af vand, tangplanter og sten i akvariet faldt pulsen med tre procent. Da der kom fisk i vandet, faldt pulsen med yderligere tre procent, blodtrykket sænkede sig med fire procent og deltagernes humør steg.

“Akvarier bruges ofte i et forsøg på at berolige patienter i venteværelset hos lægen eller tandlægen. Denne undersøgelse har for første gang givet robuste beviser for at doser af eksponering for undervandsliv faktisk kan have en positiv effekt på folks velbefindende,” refererede flere medier ved offentliggørelsen af undersøgelsen Deborah Cracknell, PhD Student og chefforsker ved National Marine Aquarium, som udførte undersøgelsen for at sige.
En anden undersøgelse udført af forskere fra det amerikanske universitet Purdue University viste blandt andet, hvordan akvariefisk skabte forbedringer i tilstanden hos patienter, der lider af Alzheimers. Alzheimerpatienter, der var i nærheden af akvarier, syntes at være mere afslappede og havde en større appetit. Ligesom disse patienter også ifølge professor og forsker ved universitetet, Nancy Edwards, var mindre tilbøjelige til at vandre væk fra deres hjem og udvise udadreagerende adfærd,

Fisk beroliger og nedsætter medicinforbruget
Og det er et billede, som man godt kan genkende på Langagergård Plejecenter, som Forenede Care driver. Hér har man nemlig høstet rigtig gode resultater ved de sidste par år at have fisk på plejecenteret, som nu også er blevet kunder hos Aqua-Care. Plejecenteret oplever blandt andet mere rolige og glade beboere, medarbejderne har et bedre arbejdsmiljø og færre sygedage, forklarer plejecenterchef Louise Wesselhoff. Ligesom medicinforbruget på plejecenteret er faldet. Og så er der noget fælles at tale om.

“Fiskene har helt bestemt en beroligende effekt på stedet og beboerne. Og så er de et rigtig godt samtaleemne mellem både personalet og beboere, men også for de pårørende, når de kommer på besøg,” forklarer Louise Wesselhoff.

Langagergård Plejecenter bebos blandt andet af mange ældre beboere, der har demens. Og hér spiller fiskene en virkelig gavnlig rolle, har personalet registreret:

“Nogle af vores demente beboere kan godt være udadreagerende. Og i den forbindelse hjælper det rigtig godt på deres humør at tage dem med over til akvarierne. Det beroliger dem og afleder dem fra deres udadreagerende adfærd. Hvor man tidligere måske ville have givet sådanne beboere en pille for at berolige dem,” siger Louise Wesselhoff og forklarer, at den konkrete gavnlige effekt på medicinforbruget kan være svær at måle:

"Udenlandske erfaringer viser, at akvariefisk i nærheden af ældre kan reducere medicinforbruget med op mod 20 procent. Men vi har ikke selv målt på det endnu," siger hun og slår fast, at hun dog ikke er i tvivl om, at fiskene er med til at reducere medicinindtaget på stedet.

Oplagt samtaleemne i hverdagen
Akvarierne fungerer også som et samlingspunkt og oplagt samtaleemne i hverdagen, ligesom ny forskning peger på, at fisk i akvarier kan øge appetitten, og det forhold har personalet på Langagergård også fornemmet:

“Beboerne spiser rigtig godt her på Langagergård, og jeg er også bekendt med, at de spiser mere end beboerne på vores andre plejehjem. Ligesom dyrene kan være med til at øge følelsen af velvære og glæde,” siger Louise Wesselhoff.

Billeder i høj opløsning kan downloades nederst på siden.