Nyt samarbejde skal fremme hyperlokale råvarer i kantiner landet over

Nyt samarbejde skal fremme hyperlokale råvarer i kantiner landet over

Et nyt samarbejde mellem Kokkenes Køkken, der er en af landets førende kantineleverandører, og den innovative B2B markedsplads for fødevareproducenter, Råhandel, vil støtte den grønne dagsorden og gøre lokalt producerede råvarer mere tilgængelige i Kokkenes Køkkens kantiner landet over.

Nu er der godt nyt til landets små, lokale fødevareproducenter, som er kommet i klemme under corona. Et nyt samarbejde mellem kantineleverandøren Kokkenes Køkken og den innovative B2Bmarkedsplads for fødevareproducenter, Råhandel, der er den første af sin slags, skal gøre det muligt for Kokkenes Køkken at servere hyperlokale frokoster for de mere end 10.000 gæster, der dagligt besøger deres kantiner.

”Vi arbejder hver dag på at være lidt grønnere i morgen. Men appetitten på mere lokale og bæredygtige måltider er en ting. Virkeligheden er bare, at selvom vi har grønne ønsker, er hyperlokale råvarer svært tilgængelige i mængder, som matcher behovet i storkøkkener. På mange måder er Råhandel den første platform, der kan være med til at demokratisere fødevareindustrien. De løser kort og godt det behov, vi længe har haft,” siger Maj Toppenberg, direktør i Kokkenes Køkken, og fortsætter:

”Med samarbejdet giver vi den hyperlokale råvareagenda nyt spillerum. Vi driver kantiner i hele landet, og vi ved, at frokostkantinen for mange er en vigtig inspirationskilde til måltider i hjemmet. Det forpligter, og vi håber, at vi kan åbne danskernes øjne for de mange delikate muligheder, der findes i deres nærområder.”

Ny værdikæde til fødevareindustrien

Råhandel har eksisteret siden begyndelsen af 2017, og er en online markedsplads og logistikløsning, der ønsker at fjerne handelsbarrierer for små fødevareproducenter ved at sætte dem i direkte kontakt med indkøbs-, køkken- og butikschefer. I dag er der over 500 varer til salg på markedspladsen fra flere end 200 producenter fra hele landet. Samarbejdet med Kokkenes Køkken er dog det første med en landsdækkende kantineleverandør.

For Råhandel er samarbejdet et vigtigt skridt mod at hjælpe de lokale fødevareproducenter med at skabe optimale vækstbetingelser ved både at kunne nå ud til landets supermarkeder, restaurationer og nu også storkøkkener.

”Vi ønsker at muliggøre vi en enkel handel mellem små, innovative madhåndværkere og erhvervskunder. Danmark er fuld af innovative fødevarevirksomheder, der bare har brug for hjælp til at nå markedet. Vores ønske er at samle bestilling, betaling og levering på vores online markedsplads, så producenter og restauratører kan fokusere på det, de gør bedst; deres håndværk. Vi er derfor stolte over at kunne tilføje Kokkenes Køkken til vores platform. Kokkenes Køkken har et ønske om med deres frokostkantine at bidrage til en grøn adfærdsændring hos danskerne båret af gode, lokale råvarer, og det er en mission, vi glæder os til at være en del af.,” siger Solveig Felbo, direktør hos Råhandel.

Det nye samarbejde starter op 1. april og vil gælde samtlige kantiner i Kokkenes Køkken.

Forenede Service er landets næststørste facility service-virksomhed, og beskæftiger ca. 2.500 medarbejdere fordelt på mere end 90 forskellige nationaliteter. Vi servicerer dagligt over 2000 store og små kunder i hele Danmark, og i modsætning til andre større rengøringsselskaber i branchen er Forenede Service familieejet og dansk baseret.

En del af Forenede Service er beskæftiget med kantinedrift under subbrandet Kokkenes Køkken, ligesom alle ydelser inden for ejendomsvedligehold og arealpleje hører under Greencircle, der blev opkøbt af Forenede Service tilbage i 2019.