Landbrug & Fødevarer har 9. juni 2021 offentliggjort feltet af årets bedste kantiner. Blandt de tre udvalgte er Kokkenes Køkken.

Miljøansvar og kulinariske serveringer: Kokkenes Køkken nomineret til årets kantinepris

Kapløbet til årets kantinepris er i gang. Blandt landets bedste tre kantiner er køkkenet i kontorfællesskabet Vibenshuset, som drives af Kokkenes Køkken. Det melder erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer, som har nomineret kantinen til Kantineprisen 2021.

I rammerne af den nu gennemrenoverede chokoladefabrik på Østerbro i København går op til 600 medarbejdere i kontorfællesskabet Vibenshuset hver dag til kantinen ved frokosttid. Håbefulde og med høje forventninger til dagens servering. Og sandsynligheden for at de mange hundrede dagligt spisende gæster bliver kulinarisk tilfredsstillet hver dag til frokost er meget høj. Faktisk er kantinen, som drives af Kokkenes Køkken, måske landets bedste, mener erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer, som netop har nomineret kantinen som en af tre kandidater til at vinde Kantineprisen 2021. En anerkendelse, som hele køkkenteamet kan være stolt af, lyder det fra Køkkenchef Bjørn Patik:

”Det er den vildeste anerkendelse at blive nomineret som en af landets tre bedste kantiner. For os er hver frokost et håndværk. Tilberedt fra bunden af de bedste råvarer i sæson. Som team har vi dedikeret os til at servere autentiske måltider, der giver mening. Ikke kun for klimaet, men også for smagsoplevelsen som helhed,” indleder han og uddyber:

”Kardinalpunktet i vores kantine er transparens. Vi arbejder hver dag for at gøre det synligt for gæsterne, hvad de spiser, og hvor maden kommer fra. Dagens varme ret portionsanretter vi på buffeten, hvor vi samtidig møder gæsterne, som vi taler med om både menu, råvarer, opskrifter og meget andet med,” siger Bjørn Patik, som ud over at sikre både salt, surt, sødt, bittert og umami på tallerkenen, også har sin egen krydderurtedyrkning i kantinen, hvor teamet dagligt henter friske forsyninger til dagens serveringer.

Engagement og fokus på spiseoplevelsen
I nomineringen til året kantinepris har juryen blandt andet lagt vægt på et stærkt kantinekoncept og et stort fokus på lokale råvarer. Den vurdering kan medarbejderne i kontorfællesskabet godt skrive under på, forklarer Martin Arildslund, head of Asset Management fra Topdanmark Ejendom:

”Når man som virksomhed skal vælge kontorlokaler, er det helt afgørende, at der er en attraktiv og spændende kantine i bygningen. I kantinen på Vibenshuset møder gæsterne hver dag en sansefuld kantine med gode råvarer og en klar rød tråd i dagens serveringer. Det betyder, at man som gæst bliver positivt udfordret og nysgerrig på maden – at man spiser mere varieret og får en helhedsorienteret spiseoplevelse, som man ellers ikke ville få fra en traditionel buffet-ordning,” siger han.

Et stærkt felt
Fælles for de tre nominerede kantiner er ifølge Landbrug & Fødevarer, at de har benyttet den ufrivillig pause til at tænke nyt, og finpudset koncepterne så deres menuer og holdninger til spiseoplevelsen står knivskarpt. Alt sammen noget, der taler ind i SANS!-konceptet, som kantinen på Vibenshuset fører. Det vækker stolthed hos direktør i Kokkenes Køkken, Maj Toppenberg:

”Nomineringen til årets kantinepris er en blåstempling af, at vi har ramt helt rigtigt med vores SANS!-koncept, som taler ind i alt det, som Kantineprisen står for; lokale råvarer, smag og økologi og ikke mindst et helhedskoncept, som virkelig kan formidle glæden ved alle de lækre og sunde råvarer, som vi elsker at tilbyde vores gæster,” siger hun og fortsætter:

”At gå fra overfyldte buffeter og markant madspild til et helt skarptskåret og fokuseret koncept med restaurantfølelse har været en både rigtig og fornuftig beslutning for os som kantineleverandør. Vi leverer bæredygtige serveringer hver dag og sikrer et minimum af madspild uden at gå på kompromis med kvaliteten. Det er ren win-win for alle”.

Af lockdown er spiret fremtidens kantine

Det er 18. gang, at Landbrug & Fødevarer uddeler Kantineprisen, og niveauet er som altid imponerende højt, meddeler Kristian Ploug Grut, juryrepræsentant for Landbrug & Fødevarer:

”I år ser vi også en klar tendens til, at mange af de indstillede kandidater har brugt den ekstra tid under hjemsendelsen på at gentænke deres forretning. Overveje hvordan de selv kan gøre en aktiv indsats for at tænke deres forretning ind som en del af løsningen på mange af de miljø- og samfundsmæssige udfordringer vi alle står over for.” siger han.

Vinderen hædres på Landbrug & Fødevarers branchedag, Fødevaredagen, der finder sted den 28. september på Hindsgavl Slot i Middelfart. Og i løbet af juni kommer juryen på uanmeldt besøg hos de tre nominerede kantiner, som udover Kokkenes Køkken er Social Cantina Nbr. og Gastro Kantiner.

Bemærk: Der kan downloades billeder i høj opløsning, som kobler sig til emnet nederst på siden. Ligesom det er muligt at se og downloade en video, som giver et indblik i miljøet i kantinen.

Faktabokse:
Om Kokkenes Køkken
Kokkenes Køkken er en del af virksomheden Forenede Service, der med høj kulinarisk faglighed servicerer flere og flere af landets kantiner. Blandt andet driver Kokkenes Køkken kantinerne hos virksomheder som Topdanmark Ejendom, TDC Group, Carlsberg, Advansor, Nilfisk og Kommunernes IT-fællesskab Kombit.

Om Vibenshuset

Vibenshuset, der ligger på Lyngbyvej i København, var i 75 år Galle & Jessens chokolade- og lakridsfabrik som forsynede Danskerne med chokoladefrøer og lakridspiber. I dag er det et internationalt kontorfællesskab med mere end 1000 arbejdspladser. Ejendommen drives af Topdanmark Ejendom. Lejerne nyder godt af en række fællesfaciliteter som reception, kantine, café, fitness og møde- og konferencefaciliteter.

Forenede Service er landets næststørste facility service-virksomhed, og beskæftiger ca. 2.500 medarbejdere fordelt på mere end 90 forskellige nationaliteter. Vi servicerer dagligt over 2000 store og små kunder i hele Danmark, og i modsætning til andre større rengøringsselskaber i branchen er Forenede Service familieejet og dansk baseret.

En del af Forenede Service er beskæftiget med kantinedrift under subbrandet Kokkenes Køkken, ligesom alle ydelser inden for ejendomsvedligehold og arealpleje hører under Greencircle, der blev opkøbt af Forenede Service tilbage i 2019.