Hansgrohes nye symbol, som understreger virksomhedens ambitiøse klimamål og sociale ansvar, viser en vanddråbe stiliseret som et fingeraftryk.

Hansgrohe: På vej mod klimaneutralitet

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine milepæle i 2021: Alle tyske afdelinger er klimaneutrale med hensyn til direkte emissioner og energiforbrug. I begyndelsen af året gik alle virksomhedens afdelinger globalt over til grøn energi, og den elektriske energiforsyning er udelukkende baseret på grøn strøm. Dette muliggør årlige besparelser på over 26.000 ton CO2. På de tyske fabrikker samt i Wasselonne, Frankrig, og i Shanghai, Kina, har supplerende energieffektivitetsanalyser identificeret yderligere potentiale for at spare endnu mere el med f.eks. solcelleanlæg. En del af potentialet ligger i et øget fokus på planlægningen af energiforbruget, så solstrålerne kan udnyttes effektivt samt for at undgå spidsbelastninger i produktionen. I Shanghai er varmesystemet til galvaniseringsprocessen allerede baseret på varmepumpeteknologi. Alle internationale produktionsanlæg har derudover sat deres egne bæredygtighedsmål for vand, affald og energi.

Resultatet: Inden udgangen af 2022 vil alle globale afdelinger hos Hansgrohe have skiftet til grøn strøm og have opnået klimaneutralitet med hensyn til direkte udledninger og energiforbrug. Alle afdelingernes udledninger opgøres lokalt i den pågældende afdeling og gøres transparente for hele Hansgrohe-koncernen som en del af Corporate Carbon Footprint-projektet. Virksomhedens bæredygtighedsudvalg, ledet af COO Frank Semling, vil indgå på tværs af alle internationale afdelinger for at identificere og undersøge bæredygtighedspotentiale. Derudover forventer Hansgrohe, at alle A-leverandører i fremtiden underskriver en Green Company Agreement - en forpligtelse til at overholde miljøledelseskravene. Forskningen i alternative, mere miljøvenlige materialer til produkter er også i fuld gang. Til dette formål arbejder Hansgrohe intensivt med sin samarbejdspartner Materialscout.

Hansgrohe støtter Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader. "Vores plan er skridt for skridt at nedbringe udledningen af CO2i virksomheden," siger Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability hos Hansgrohe. Han står i spidsen for et strategisk initiativ grundlagt i 2020, der hver dag driver Hansgrohes grønne transformation lidt længere med innovative tilgange og praktiske anbefalinger. "Denne proces er dyr og kræver en stor indsats, men at kompensere for klimaskader ville sandsynligvis koste os mere." Derfor er Hansgrohes strategi: Reduktion frem for kompensation.

Beskyttelse af vand som en værdifuld ressource

Et andet fokus hos Hansgrohe er vand. "For os er vand lig med liv. Det er vores passion," siger CEO Hans Juergen Kalmbach. "Det er derfor, vi beskytter denne værdifulde ressource og konsekvent implementerer alle nødvendige foranstaltninger for at nå vores ambitiøse bæredygtighedsmål." I dag har Hansgrohe allerede brusere i sortimentet, der bruger op til 60 % mindre vand end konventionelle produkter – med samme bruseoplevelse. Hele produktporteføljen vil blive konverteret til vand- og energibesparende produkter. Også i produktionen er vandet beskyttet gennem lukkede vandkredsløb i de enkelte produktionsanlæg. Derudover forskes der i en vision om et fuldstændig klimaneutralt badeværelse.

Hansgrohes fremtidige fokus i forhold til cirkulær økonomi spiller også en stor rolle i virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Tanken bag dette er at bevare naturressourcerne ved at oparbejde ressourcer, der har været brugt én gang, og gøre dem tilgængelige igen som produktionsmaterialer. Fabrikkerne er allerede i gang med at omsmelte varer med produktionsfejl for at kunne bruge disse råvarer på ny.

Hansgrohe er "i kontakt med vores planet"

Med holdningen "In Touch with our Planet" er Hansgrohe engageret i sit sociale ansvar både nu og i fremtiden: For vandet, for klimaet, for kredsløbet. Fra nu af vil denne holdning blive formidlet af et symbol, som Hansgrohe vil bruge i sin bæredygtighedskommunikation: En dråbe vand stiliseret som et fingeraftryk. "Alt i alt ser vi ikke bæredygtighed som en spurt, men mere som et ekstremt maraton, der vil forbedre vores vilkår til en værdiskabende og økonomisk succesfuld fremtid," siger Hans Juergen Kalmbach.

Mærket hansgrohe

hansgrohe – det er innovative løsninger til bad og køkken, der forener intelligente funktioner, fremragende design og kvalitet med lang levetid. Med prisvindende premiumprodukter former det traditionsrige mærke brugen af vand i køkkenet og på badeværelset. Sammen med den mangeårige samarbejdspartner PHOENIX Design opstår også Smart Living-produkter, der beriger menneskers dagligdag og giver mere funktionalitet og sikkerhed i hjemmet. I den internationale Hansgrohe Group fra Schwarzwald i Sydtyskland står mærket hansgrohe for premiumprodukter i kategorierne brusere, brusesystemer, designafløb, bad- og køkkenarmaturer samt køkkenvaske.

hansgrohe. Meet the beauty of water.

Mærket AXOR

AXOR udvikler, konstruerer og producerer ikoniske objekter til luksuriøse badeværelser og køkkener. I samarbejde med nogle af verdens største designere – bl.a. Philippe Starck, Antonio Citterio, Jean-Marie Massaud og Barber Osgerby – opstår AXOR produkter i mangfoldige stilretninger. Alle armaturer, brusere og tilbehør fra AXOR lever op til de højeste kvalitetsstandarder. Med en ekspertise, der rækker langt ud over de egentlige produkter, inspirerer AXOR arkitekter, indretningsdesignere og designinteresserede mennesker. Sammen med AXOR former de rum, der afspejler brugerens individuelle personlighed. Som et fremtidsorienteret mærke i Hansgrohe Group helliger AXOR sig udviklingen af unikke produkter og fremstilling i fremragende kvalitet.

Med sine mærker AXOR og hansgrohe er Hansgrohe Group, som har hovedkontor i Schiltach/Baden-Württemberg, Sydtyskland, en førende virksomhed inden for innovation, design og kvalitet i bad- og køkkenbranchen. Virksomheden, der blev grundlagt i 1901, giver vandet form og funktion med sine armaturer, brusere og brusesystemer. I kombination med sanitet og badeværelsesmøbler tilbyder virksomheden individuelle designmuligheder fra ét og samme sted til helhedsoplevelser på badeværelset. Virksomhedens 122-årige historie præges af opfindelser, såsom den første håndbruser med forskellige stråletyper, det første køkkenarmatur med udtrækstud og den første justerbare bruserstang. Med over 20.000 aktive beskyttede rettigheder står Hansgrohe Group for kvalitetsprodukter med lang levetid og viser ansvarlighed overfor mennesker og miljø. Bæredygtig produktion af ressourcebesparende produkter er centralt i virksomhedens aktiviteter over hele verden. Ved at udvikle innovative teknologier til armaturer og brusere er det målet for Hansgrohe at beskytte vandet som ressource samt at begrænse og tilpasse sig klimaforandringerne under produkternes brugsfase. Som del af sin gennemgående bæredygtighedsstrategi vil Hansgrohe i 2030 have udstyret alle sine vandførende produkter med vandbesparende teknologier under initiativet ”ECO 2030”. 33 datterselskaber, 20 salgskontorer og kunder i over 150 lande gør virksomheden til en pålidelig partner over hele verden. Mærkerne og produkterne under Hansgrohe Group er præmieret med over 700 designpriser siden 1974. Produkterne fra Hansgrohe Group anvendes i projekter verden over – f.eks. på velkendte krydstogtskibe, i luksuriøse 5-stjernede- og boutique-hoteller, i internationale metropoler, i ekstraordinære kurbade, eksklusive badeværelser i hytter og luksusvillaer, offentlige faciliteter og i utallige private hjem. Den høje kvalitetsstandard sikres med produktion på Hansgrohe Groups syv egne fabrikker, hvoraf fire er i Tyskland og én i hhv. Frankrig, USA og Kina. I 2022 omsatte Hansgrohe Group for 1,528 mia. euro (11,4 mia. kr.), og virksomheden beskæftiger ca. 5.600 medarbejdere på verdensplan, heraf over 60 procent i Tyskland.