Mercedes-Benz introducerer verdensnyhed for øget sikkerhed på vejene

Mercedes-Benz introducerer verdensnyhed for øget sikkerhed på vejene

Fra juni 2021 kan Actros og Arocs bestilles med en helt ny version af højresvingsassistenten, som nu ikke blot advarer chaufføren i tilfælde af fare, men også selv kan bremse lastbilen helt ned og dermed i endnu højere grad være med til at gøre vejene til en sikrere sted.

Sideguard Assist fra Mercedes-Benz på markedet siden 2016

De fleste chauffører vil nok genkende de stressende situationer i tætte gader i byerne med cyklister og meget trafik. Det gælder især ved svingmanøvre, hvor chaufføren skal holde øje med både trafiklys, krydsende og modkørende trafik såvel som cyklister og gående trafikanter. Udfordringen i disse situationer er, at bløde trafikanter ikke nødvendigvis er klar over, at chaufføren i visse situationer måske ikke engang kan se dem. Og det er netop her, at højresvingsassistenten har sine helt store fordele.

Sideguard Assist overvåger hele højre side af lastbilen og vogntoget og advarer chaufføren i tilfælde af potentielt farlige situationer i forbindelse med højresving. Denne funktion har faktisk været tilgængelig siden 2016, og nu har systemet fået en væsentlig opgradering, som er den første af sin slags i verden. Den nye, omdøbte funktion hedder Active Sidueguard Assist, og som navnet antyder nøjes sikkerhedsfunktionen ikke blot med at advare chaufføren. Skulle chaufføren ikke reagerer på en advarsel, kan systemet nu selv tage affære og bremse lastbilen helt ned til 0 km/t ved svinghastigheder på op til 20 km/t.

Mercedes-Benz Trucks er den første producent i verden med et system af denne type med aktiv bremsefunktion og bidrager dermed gevaldigt til at reducere antallet af skader og dødsfald i forbindelse med svingulykker.

Mercedes-Benz som pioner inden for sikkerhed

Når det handler om at øge sikkerheden på vejene, har Mercedes-Benz Trucks altid været en pioner i branchen. Producenten har hvert år investeret hundreder af millioner af euro i forskning og udvikling af assistancesystemer, som understøtter chaufførerne i deres arbejde og øger sikkerheden på vejene for alle trafikanter. Et af de nyeste eksempler på dette er Active Sideguard Assist med automatisk bremsefunktion.