5 tips til at skrive, så dit content bliver læst

5 tips til at skrive, så dit content bliver læst

Inden jeg kom til Mynewsdesk, arbejdede jeg som journalist for en af landets store dagblade. Det var udfordrende, givende og interessant, men også presset. Det værste var irrelevante pressemeddelelser med stavefejl, pdf-design og kontaktpersoner, der ikke var til at få fat på. De historier droppede jeg hurtigt at skrive.

Det bedste var pressemeddelelser i et overskueligt design med relevante links og kilder, der tog telefonen.

Vil du gerne ringes op af journalister, som sidder med din tekst i hånden? Så giver jeg dig her 5 ideer til at forbedre din næste pressemeddelelse.

Tænk på målgruppen
Hvis du udelukkende sender pressemeddelelsen til journalister, der arbejder med dit fagområde, kan du uden blusel kaste dig over tekniske fagtermer og udtryk. Men ellers skal du passe på med at gøre det for indforstået. Skriv, så journalisten nemt kan finde essensen i dit budskab og formidle det videre til sine læsere/lyttere/seere.

Kort og koncist
Journalister lever i en presset hverdag, så gør det nemt for dem. Er det virkelig nødvendigt at skrive alle detaljer? Behøver du skrive om jeres nye græsslåmaskines 1000 features, eller kan du vælge de tre vigtigste sat op i punktform? Hold dig generelt under en halv side, og link til jeres presserum, så kan journalisten finde mere information der.

Skriv som en journalist
På journalistuddannelsen er nyhedstrekanten noget af det første, man lærer. Kort fortalt er det en metode, hvor du fortæller det allervigtigste længst oppe i artiklen/pressemeddelelsen. Sig dit budskab i to sætninger og svar på “hvem, hvad, hvor”.
Fyld så på med uddybende fakta længere nede, så journalisten hele tiden får lyst til at læse videre.

Gør det nemt
Hold dig fra pdf, dropbox og vedhæftede filer. Respekter journalistens tid og giv dem et hurtigt overblik. De har ikke tid til at downloade materiale eller bakse med pdf, hvor de ikke kan markere teksten.
Husk altid titler på de personer, der udtaler sig. Det er ikke nok at skrive, “siger Per Hansen”. Journalisten vil vide, at Per Hansen er produktchef eller ansvarlig for logistik, eller hvad han nu laver.

Husk det praktiske
Skriv altid oplysninger på kontaktpersoner (som pinedød skal være til at få fat i) og meget gerne link til et nyhedsrum, hvor journalisten kan finde alle informationer om virksomheden samlet på ét sted. Uploadede billeder, et par sætninger om virksomheden og tidligere pressemeddelelser, blogindlæg etc gør din virksomhed mere troværdig og giver dig et stort plus i journalistens mentale notesbog.

Var det brugbart? Vi har lavet en guide til bedre pressemeddelelser fyldt med inspiration. Du finder den herunder, helt gratis.

”Download

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk