Gå til indhold
Influencers kan hjælpe brands med at nå ud til den rigtige målgruppe på en autentisk og troværdig måde

Et kig på de nye magthavere: Influencers

Vi kender det som blogger-samarbejder, betalt indhold, sponsorater eller influencer marketing. Vores digitale liv har givet stemme til en helt ny, magtfuld gruppe, som på mange måder overskygger traditionelle medier i rækkevidde og indflydelse. Nu har brands og virksomheder fået øjnene op for, hvad et samarbejde kan føre til af fordele for brandets produkter, virksomhed eller sag. Influencers er det nye sort.

Man taler om influencers som en helt ny, magtfuld gruppe, som har magt og indflydelse til at påvirke købsbeslutninger, fordi de skaber autentiske og troværdige bånd til læsere og følgere. Men genren er stadig ny, og mange kommunikatører er i vildrede over, hvordan de bedst kan bruge influencer marketing for at nå ud til målgrupper.

Deltag på Mynewsdesks event om Influencer marketing den 19. Juni i København

Der er ikke nogen standard for, hvad en influencer er, eller hvad indflydelsen indebærer. Der findes heller ikke manual for, hvordan man implementerer en influencer marketing-strategi, som giver succes, men der findes efterhånden en best practice, og det har vi spurgt Conni Lagergreen Schmidt om. Conni har arbejdet med PR i 15 år og er medstifter, CEO og kommunikationsrådgiver hos TargetPR. Hun har selv arbejdet med influencers i mange år og samarbejder meget ofte med influencers på vegne af sine kunder.

Hvad kan et samarbejde føre til af fordele for virksomheder og organisationer?

Jeg tror, det næsten er nemmere at fortælle, hvilke fordele, det IKKE kan føre til for virksomheder, brands og organisationer. For influencers kan nærmest bruges til alt, og mange af dem er dygtige, troværdige formidlere, der virkeligt kan løfte et brand eller et produkt til nye højder. De kan øge salg og formidle dine budskaber.

Hvilke fælder kan der være?

Først og fremmest kan man ende med at vælge den forkerte influencer, som ikke er det rette match ift. brand, og som dermed ikke kan fortælle en historie, som giver genlyd derude. Og så vil et samarbejde ikke bære frugt. Det sker, hvis man ikke har gjort sin research godt nok, eller man måske lader sig forblænde af høje læsertal, besøgende eller følgere uden at sætte sig ind i det indhold, som influenceren ellers formidler. Pointen må derfor være, at man ikke skal lade sig forføre af tal, men i stedet skal gå efter match mellem brand og influencer.

Flere og flere influencers bliver mere professionelle med managers, strategiske samarbejder og store honorarer. Det kan virke som noget af en jungle at bevæge sig ud i. Hvad er dine bedste tips til k-folk?

Uanset samarbejdets udformning, så skal der være noget i det for begge parter. Der har været en tendens til at mene, at influencer-markedet er en gavebod for gratis reklame. En rigtig influencer bruger meget tid på det vedkommende laver og på at lave det rette indhold og værner derudover meget om sin troværdighed, så der skal også være noget i det for hen.

Hvordan udvælger du de rette influencers til de brands, du arbejder med?

Først og fremmest skal den rette influencer være god til at formidle kommercielt indhold på en troværdig, naturlig og relevant måde. Influencerens følgere skal gerne føle, at brandet passer naturligt ind i influencerens univers. Der ligger en del løbende research og følgen med i influencerens liv for hele tiden at være opdateret på, hvad der optager vedkommende. Det kommer man ikke sovende til. Til gengæld betyder antal følgere, læsere etc. mindre, så længe det er et godt match.

Den 12. (udsolgt) og 19. Juni inviterer Mynewsdesk til et event særligt for Mynewsdesks kunder og kontakter med inspiration, user cases og konkrete tips til at samarbejde med influencers. Har du ansvar for PR- eller kommunikation, så finder du her ud af, hvordan du bidrager til arbejdet med influenter for din virksomhed eller dine kunder. Læs mere og tilmeld dig eventet. Bemærk at der er begrænsede pladser! Hvis eventet er udsolgt, kan du tilmelde dig ventelisten.

Jourhavende Pressekontakt