Find dit brands højere formål

Find dit brands højere formål

”Forbrugere køber ikke, hvad du skaber. De køber, hvorfor du skaber det."

Simon Sinek, forfatter og foredragsholder indenfor ledelse og management.

Det nu berømte udtryk har i årevis tvunget virksomheder til at tænke over, hvordan de brander sine produkter. I stedet for at fokusere på, hvad du gør, for eksempel dit produkt eller din tjeneste, bør du i stedet tænke på, hvorfor du gør det: formålet, årsagen eller visionen bag dit brand.

Du vil opleve at få menneskers opmærksomhed og langsomt bygge dit publikum, når du forstår dit hvorfor. Denne strategi adskiller sig tydeligt fra den traditionelle tankegang, som udelukkende fokuserer på produktets kvalitet og fordele.

Husk på, at kunden i grunden er ligeglad med dit produkt, for det kan de sandsynligvis få (næsten) lige så godt hos konkurrenten. De vil have løst et problem eller et ønske. Dit fokus bør ligge på at møde deres ønsker.

Hvad er fordelen med hvorfor?

Brands med et tydeligt højere formål præsterer bedre og kan bygge en trofast og passioneret skare med følgere og ambassadører. Michael Dale fra Firebrand lister fem måder som formålsdrevne brands scorer højere på end virksomheder, som ikke har et tydeligt formål udover produktsalg:

1. Tro
  2. Loyalitet
  3. Kultur
  4. Udholdenhed
  5. Momentum

The 100 Million Challenge

Grundlæggerne af Høvding, Anna Haupt og Terese Alstin, fokuserede ikke på, hvordan man får overskud. Tværtimod identificerede de et problem omkring cyklistsikkerhed samtidig med, at de studerede. De begyndte at udvikle en teknologisk løsning til et allerede eksisterende problem og udviklede den første airbag-hjelm for cyklister: Høvding.

Kampagnen 100 Million Challenge handler om mere end at formidle Høvdings historie. I kampagnen vil vi også fokusere på glæden ved at cykle, hvordan nogle personer oplever det at cykle og hvordan man kan øge trafiksikkerheden. Vi håber at kunne formidle Høvdings vision om sikrere cykelstier i Europas storbyer.

Passion og vision før overskud

Nogle af verdens mest succesfulde og indtjenende brands lægger vægt på at tage socialt ansvar: det er blevet et vigtigt værktøj for dem i markedsføring og PR. Her er tre eksempler på brands, der har fundet ind til kernen og visionen og hvordan det giver dem succes - og overskud.

TOMS – "Providing shoes to children in need"

Skomærket TOMS tog tankegangen omkring pay-it-forward til et helt nyt niveau i 2006. For hvert par sko, der bliver købt, donerede virksomheden samtidig et par sko til et barn i nød. Det er et tydeligt eksempel på en formålsdrevet strategi, som giver dem en unik usp og et budskab som gennemsyrer al kommunikation. TOMS har nu udvidet strategien til også at omfatte solbriller.

Patagonia – "Making clothes in a sustainable way"

Med et veludviklet miljøprogram ligger beklædningsvirksomheden helt i front når det gælder produktion. For nyligt lancerede de initiativet Common Threads, hvor kunder kan sende tøj til Patagonia for reparation eller genbrug. Tøjet doneres til mennesker, der har behov for det.

The Body Shop – "Manufacturing ethical beauty products"

The Body Shop har produceret skønhedsprodukter siden 1976 – hela tiden med en etisk tilgang. Virksomheden tester ikke sin produkter på dyr, de sælger fairtrade og støtter aktivt flere miljøinitiativer.

Som grundlæggeren af The Body Shop Anita Roddick siger:

“The business of business should not just be about money; it should be about responsibility. It should be about public good, not private greed.”

I 100 Million Challenge fokuserer vi på att skabe et mere sikkert, cykelvenligt miljø. Vi lægger ikke fokus på fordelene ved Høvdings innovative produkt, for vores formål er vigtigere: vi vil skabe et bedre cykelmiljø for millioner af mennesker. Følg med i kampagnen her i Mynewsdesk’s newsroom.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk