Sådan tilpasser du din kommunikation til forskellige målgrupper

Sådan tilpasser du din kommunikation til forskellige målgrupper

Afhængigt af formålet med din kommunikationsambitioner, skal strategien tilpasses. Det er måske en selvsagt påstand, men ikke mindre noget, som Hermes Holm, Public Affairs Manager hos PR-bureauet Edelman Deportivo oplever, at mange kommunikatører glemmer i forbifarten. Her er hans opfordring til at skabe løsninger tilpasset forskellige målgrupper:

Uanset hvad målet er, kan det være en god idé at skabe skalerbare løsninger afhængigt af målgruppen. Tænk på deres liv, livsstil og de udfordringer de har. Hvordan kan dit brand bidrage til at løse det?

Fordelen med skalerbare modeller er, at kampagner og strategier kan genbruges og tilpasses til forskellige markeder uden problemer. Det giver nogle helt oplagte fordele som tidsbesparelse og effektivitet.

Fra forbrugerens perspektiv er de modtagere af en kampagne, hvis kreative koncept er tilpasset dem i stedet for at være sendt ud lidt tilfældigt med mål om at ramme så mange mennesker som muligt.

Interaktion skaber medieinteresse
I takt med at mennesker interagerer med din kampagne, vil de føle større ejerskab over indholdet, fordi det taler direkte til dem. Og det er der, magien sker. Når mennesker bruger din kampagne som et springbræt til at deltage og give deres mening til kende, når du ud til helt nye modtagere.

For nogle vil dette virke lidt skræmmende og ude af kontrol. Det kan det være, men tænk på det som kommunikation 2.0: du giver mennesker kontrollen over din besked og lader dem kommunikere på egne præmisser. At slippe kontroltrangen og give forbrugerne magten er herligt befriende.

Det gør også kampagnen mere pålidelig, eftersom det er publikum, der bærer den og ikke virksomheden. Når der bliver skabt en folkelig bevægelse vil journalisterne automatisk være mere tilbøjelige til at skrive om den. Tænk bare på Apples mange kampagner gennem årene, og på hvordan Always kaprede mediestrømmen med deres #LikeAGirl kampagne.

Så næste gang du har en kampagne, du ønsker at få ud til en bestemt målgruppe, spørg dig selv “hvilket problem kan jeg hjælpe med at løse”?

Læs mere om at kapre mediestrømmen og blive journalisternes bedste kontakt i vores nyeste rapport:

”Download

Jourhavende Pressekontakt