Bliver du hørt - nok?

Bliver du hørt - nok?

I har lige fået et nyt produkt i huset.

Chefen kigger seriøst på dig: "Kan du ikke lige sende en pressemeddelelse ud om det."

Jo, tænker du.

Du går i gang med at skrive en legende af en pressemeddelelse, som var det dit livs PhD.-afhandling om, hvad det her meget særlige produkt kan. Og tilføjer selvfølelig også et citat, hvor din chef siger en masse flotte ord om, hvor vildt det er, at det produkt nu kun fås hos jer.

Tre timer senere er pressemeddelelsen godkendt af både chef og direktør. Nu skal den op på jeres hjemmeside og deles på LinkedIn.
Når det er gjort, så skal den selvfølelig også sendes ud til de tre fagblade, som I altid plejer at sende ud til. I har en snæver målgruppe, så I er slet ikke interesseret i andre fagblade eller magasiner, har din chef sagt mange gange.

Pressemeddelelsen er sendt. Og et nyt produkt er igen lige på trapperne.

Seks måneder senere er det tid til den halvårlige evalueringssamtale med chefen. "Hvordan går det med pressedelen? Hvor mange gange er vi blevet nævnt," spørger chefen. "Tre-fem gange," svarer du tørt.

To uger senere er yderligere 20 % af dit budget rykket videre til enten salgsafdelingen eller marketingsafdeling.

Lyder ovenstående bekendt? Don't you worry. Du er ikke den eneste.

Skab tillid til journalister

Men hvad gør man så, når man har en rigtig god historie? Man etablerer en kontakt. Intet slår den primære kontakt. For på trods af alle de forskellige kanaler, så er journalisternes foretrukne måder at få information til deres artikler stadig de samme som for 100 år siden: personlig kontakt og pressemeddelser - på mail. Dernæst kommer sociale medier, søgemaskiner og mund-til-mund.

Men den personlige kontakt er ikke nok. Med en hverdag, hvor en journalist kan modtage op til 120 forskellige pressemeddelelser er det vigtigt, at få skabt en relation der bygger på tillid og respekt. De har hyppigere deadlines og et større behov for indhold. Har du fat i den rigtige journalist? Kan journalisten stole på dig? Er du og din historie troværdig? Har du en stabil PR-aktivitet? Er din pressemeddelelse rent faktisk en historie, som kan give deres læsere værdi eller er den mere henvendt annonceafdelingen?

Med andre ord: journalisterne har brug for jeres historier og har brug for kommunikatører, men I er nødt til at skabe en relation til dem først.

Og netop derfor gentager vi forårets kommunikationsarrangement med Sosun Sendi Breitenbach, Digital Communications Consultant hos Mynewsdesk, som fortæller om, hvordan du kan holde dit budget for dig selv - og hvorfor nøglen til øget omtale ligger i at kommunikere rigtigt - til den rigtige målgruppe.

Eventet “Kend din målgruppe” vil blive afholdt både i Aarhus og København.

Tilmeld dig her:

Aarhus, den 21. september