Sådan kommer du ud med dit budskab til bloggerne

Bloggen er gået fra at være det mest omtalte og trendige medie, til sandsynligvis at være en af de mest indflydelsesrige kanaler inden for sociale medier. Det står højt på mange virksomheders ønskeliste at få bloggere til at skabe opmærksomhed omkring deres produkt. MyNewsdesk har lyttet til teknikbloggeren Karin Adelsköld for at finde ud af, hvordan virksomheder kan skabe bedre relationer og dermed kommunikation med de indflydelsesrige bloggere.

Bloggen er i dag, selvom det måske er for meget sagt, veletableret. Det mærkes også på læserne, som bliver ældre og ældre, ligesom antallet af nye bloggere er fordoblet de seneste år. Den største stigning findes blandt bloggere mellem 60-80 år, og det er også mænd i denne aldersklasse som udgør den størst voksende læsekreds, selvom det stadig er svenske kvinder mellem 12 -35 år som blogger mest. Totalt læser ca. 1,5 millioner svenskere blogs.

Andre tegn i tiden er en kraftigt stigende gruppe af emnebloggere, først og fremmest rosinblogs (den ældre målgruppe), som står for den største stigning. Selv antallet af politikblogs (spås at eksplodere i fremtiden), humorbloggen (allerede veletableret, men vokser nu igen) samt redaktionsblogs stiger, hvilket vil sige at medierne engagerer sig i de nye sociale medier for at tage en del af læsekredsen tilbage. Og bloggerne har mere gennemslagskraft end man måske går og tror. De påvirker både forbrugernes købsadfærd, men også journalisterne.

Statistikken nedenfor taler sit tydelige sprog:

Hele 77 % af de svenske journalister bruger sociale medier i sit arbejde og finder gerne kildemateriale i blogs.

38% af de svenske bloglæsere har købt en vare de har læst en positiv udtalelse om på en blog.

Lige så mange, altså 38% af læserne, har fravalgt et indkøb på grund af en negativ udtalelse på en blog.

Så hvordan kommer man ud til bloggerne med sit budskab? Der er forskel på at kommunikere med bloggere og journalister ifølge bloggeren og journalisten Karin Adelsköld på den velbesøgte teknikblog Lillagumman. Ganske vist er begge grupper aktive i deres skriveri og søger hele tiden nye idéer at publicere, men en blogger har ofte en anden beskræftigelse ud over sin blogging. Det betyder at de, modsat journalister, ikke kan tilegne al deres arbejdstid på at skrive og lede efter materiale. Når dette er sagt, er det faktisk således at 9 ud af 10 bloggere er positive stemt for at blive kontaktet, men det er vigtigt at det sker på den rigtige måde for at få det bedste resultat. Derfor bør man tænke det hele igennem en ekstra gang inden det er tid til at kommunikere med en blogger.

Karin giver her nogle konkrete og anvendelige do’s and dont’s:

Skriv korte og præcise tekster En blogger vil have presseinformation udformet i korte sætninger i punktform, så de hurtigt kan overskue om de vil bruge materialet eller ej. Hvis de vil vide mere, vender de tilbage.

Send email Send information som pressemeddelelser og nyheder i emails. Lad teksten ligge i selve mailen med tydelige links.

Send ikke bilag En blogger, eller en journalist for den sags skyld, vil ikke åbne et bilag for at læse mere. Sender du dine tekster som bilag, så havner din mail sandsynligvis i papirkurven. Ifølge Karin findes der lige frem et ”bilagshad” blandt bloggere – så drop dem.

Send lavtopløste billeder Bloggere kan kun publicere billeder på nettet, så omformater dine højtopløste billeder eller send links til dine højtopløste billeder. For mange højopløste billeder i en email crasher en bloggers inbox og det er ikke populært.

Brug MyNewsdesk (et udmærket råd synes vi!) Brug en distributionstjeneste hvor bloggere og journalister selv kan hente det pressemateriale de er interesserede i eller selv kan abonnere på, når de ønsker det.

Materialet skal være let at sprede Send gerne links til videoer på YouTube eller billeder på Flickr, som kan lægges ind på bloggen – det forbedrer læsbarheden og bloggens søgemaskineoptimering.

Hold ikke pressemøder om morgenen Husk at bloggere har andre jobs. De har derfor ikke mulighed for at følge journalistens tider, hvor morgenen er kritisk for informationssamlingen. Skal I arrangere et pressemøde så forsøg i stedet at lave et frokostmøde eller et aftenmingel.

Giv bloggerne tid til – ja – at blogge Arrangerer I en større event så søg for at der er tid til at blogge. Søg også for at der er adgang til WIFI og mobildækning. Jo mere tid og mulighed bloggerne har til at sidde ved computeren desto mere skriver de om jeres produkt, når de er på plads.

Kontakt bloggere på deres egne vilkår Skriv ikke i kommentarfeltet på en blog eller på en privat Facebookside, hvis I vil have kontakt. Løft heller ikke røret da en blogger derved kan havne i en ganske ubekvem situation eftersom deres blogging ikke passer ind i deres andre arbejdsopgaver i løbet af dagen. Brug i stedet email, Facebook fanpage eller Twitter.

Karin Adelsköld medvirkede fornyeligt på et seminar arrangeret af MyNewsdesk sammen med Branschkansliet med teamet ”moderniser din kommunikation”. Karin har en baggrund som journalist, blogger og PR-konsulent, hvilket betyder hun har en del erfaring at dele ud af om hvordan bloggere vil have deres information, så de kan skrive om lige præcis dine nyheder.

Mangler vi noget? Skriv til os, så vi kan komplettere den ovenstående liste.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk