Gå til indhold
Taler #1 på Mynewsday: “Det er en vedtaget sandhed, at vores kommunikation foregår digitalt”

Blogindlæg -

Et halvsløjt nyhedsbrev, en tam hjemmeside og svært ved at få gang i sociale medier. Det genkender mange sikkert, og sådan var virkeligheden også i interesseorganisationen Plastindustrien blot få år tilbage. Plastindustrien er brancheforening for danske plastvirksomheder, umiddelbart et temmeligt nichepræget emne, som kan være svært at kommunikere bredt ud. Men fra den magre start er det digitale nærvær vokset eksplosivt og succesfuldt.

I dag har Plast.dk 30.-40.000 månedlige besøg, aktive ambassadører på sociale medier og med egne ord “sprøjter vi mange forskellige slags nyhedsbreve ud ugentligt til 4000 abonnenter”.

På årets Mynewsdays den 7. og 14. november deler de ud af deres erfaring med, hvad en digital strategi kan betyde for en organisation, og om værdien af at tænke digitalt. Her fortæller kommunikationschef Asbjørn Lindsø og kommunikationsrådgiver Lars Friis Farsøe, hvad Mynewsday-deltagerne kan forvente sig.

I sidder kun jer to og en studentermedhjælper i jeres kommunikationsafdeling, og med en meget bred og varieret målgruppe er jeg nysgerrig på, hvordan I griber arbejdet an?

Vores målgruppe er helt rigtigt meget blandet, og det er naturligvis en udfordring at kommunikere til flere forskellige typer. Enten taler vi til folk, som arbejder med plast og har stor viden om det, eller også er det til helt almindelige danskere, der havner på vores sider via Google-trafik. Og derudover har vi politikere, journalister og andre i det politiske system. Derfor er de digitale muligheder så geniale. Vi servicerer de specifikke målgrupper på de enkelte medier. Det er fordelen ved det digitale, at man kan dele det op, når man skal varetage forskellige målgrupper. Så vi er i dialog med politikere på Twitter, rekrutterer elever til plastbranchens uddannelser på Facebook og taler med vores medlemmer på LinkedIn. Det er helt nødvendigt, når man er en lille organisation.

På Mynewsday taler I om værdien af at tænke digitalt. Kan I løfte sløret for, hvordan I er lykkedes?

Vores yndlingseksempel er udfordringen med at få kontakt med travle og ombejlede politikere. Vi vil gerne have kaffeaftaler, men det kan være helt umuligt. Der har vi i stedet succes med at bruge de digitale kommunikationskanaler til at få politisk opmærksomhed og en god dialog i gang. Vi har blandt andet kontakt med Ida Auken (MF, miljøordfører for Radikale Venstre) som vores yndlingseksempel, som er meget aktiv på Twitter, hvor hun har 40.000 følgere. Kommunikationen der kan ikke stå alene, men det skaber opmærksomhed på vores lille felt, at vi derigennem har en dialog foran 40.000 mennesker. Og fremfor alt giver det vores kolleger en opfattelse af, at det digitale sparer os tid og giver nye succesoplevelser.

I taler om, at jeres kolleger er blevet digitale ambassadører. Kan I uddybe det?

Vi sætter det ganske enkelt på dagsordenen - med støtte fra vores direktør. Vi har interne arbejdsdage, hvor vi uddanner dem og hinanden. Ganske lavpraktisk, hvor vi sætter profiler op, træner dem, viser hvordan man tweeter og skriver opslag på LinkedIn. De ser, at det nytter noget, når de pludselig sidder og tweeter med en af politikere, som vi ønsker at påvirke. Det er simpelthen blevet en vedtaget sandhed, at vores kommunikation i høj grad foregår digitalt.

Det er ikke blot vores kolleger, som vi uddanner som ambassadører. Vi har også oplært plastmager-elever i at tale om deres praktikpladser i et Facebook-forum, hvor kommende elever kan læse om mulighederne.

Og vi afholder workshops for vores medlemmer, hvor de bliver trænede i at begå sig på LinkedIn og Facebook. Det er godt for dem, men det er også godt for os, for de er gode til at sprede vores content og like, retweete og dele.

Om Plastindustrien
Brancheforeningen for danske plastvirksomheder. B2B med 230 medlemmer. Plastindustrien har 9 ansatte i sekretariatet i København. På Mynewsday taler kommunikationschef Asbjørn Lindsø, cand.comm. fra RUC, og kommunikationsrådgiver Lars Friis Farsøe, som har en bachelor fra CBS i kommunikation og erhvervsøkonomi.

Køb din billet til Mynewsday København eller Aarhus inden den 10. oktober og få 25% rabat. Du betaler 495,- (+moms) i stedet for 695,- (+ moms)

Klik her for at reservere din plads i enten KBH eller Aarhus

Tag med på Mynewsday!

Jourhavende Pressekontakt