#WeArePr: "Jeg har aldrig været bange for at tage chancer"

#WeArePr: "Jeg har aldrig været bange for at tage chancer"

Vores blogserie om kommunikationsbranchens pionerer, #WeArePR, fortsætter med Karin Zingmark, der er CMO hos Microsoft. Vi har talt med hende om, hvordan man får digital succes og tør tage chancer.

Hej Karin! Hvordan har din rejse ind i PR-branchen været?
Jeg er CMO for Microsoft i Sverige og er ansvarlig for at kommunikere med målgruppen. Iden var jeg kommunikationschef på Viasat Sverige. Jeg har en lang karriere i TV-branchen og har primært arbejdet med PR.

Jeg lavede mit første magasin, da jeg var 7 eller 8 år, så det er ikke nogen overraskelse, at jeg havnede i en kommunikationsrolle. Jeg har været heldig at være i virksomheder, som har sat pris på min lyst til at eksperimentere. Jeg har altid haft stor frihed til at teste, hvad der fungerer.

Hvem har inspireret dig, når du taler om udfordringer i dit arbejde?
Da jeg startede i branchen, havde jeg et virkelig godt samarbejde med en journalist, og det var utrolig værdifuldt. Jeg kunne altid ringe til ham, når jeg var i tvivl om, hvorvidt en pressemeddelelse var relevant for medier. Det kan anbefales at have en mentor.

Jeg bliver også altid inspireret af mennesker, som forstår det sociale og kommunikation fra et bredere perspektiv med fokus på det digitale. Jeg har fået brugbare kontakter via Twitter og bygget relationer baseret på sociale medier.

Hvad har du lært af dine fejltagelser?
Jeg har gjort mange fejltrin, men jeg har et positivt syn, så jeg lader ikke mine fejl fylde for meget. I stedet trækker jeg på skuldrene og tænker, hvad jeg kan lære ud fra det her. Jeg har aldrig været bange for at tage chancer, og det har været en drivkraft i min karriere.

Hvordan synes du, at PR har forandret sig i løbet af din karriere?
PR har forandret sig dramatisk med udviklingen af sociale medier, digitale muligheder og fødslen af bloggere og digitale influencers. Nu, mere end nogensinde før, er kommunikation mellem betalte, fortjente og egne medier integreret. Det betyder også, at min rolle forandrer sig hurtigt, og det kan være udfordrende. På Microsoft gør vi alt for at tilpasse os til det nye medielandskab. Det er blevet vigtigere at lytte end at publicere nyheder, så vi er meget proaktive på sociale medier. PR handler om at lytte og arbejde med influencers og derigennem teste måder at få dine nyheder ud på. Som kommunikatør er det vigtigt at man tør teste nyt, evaluere, lære noget og tilpasse arbejdet fremadrettet.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk