Gå til indhold
Aldrig er der i Danmark drukket så meget Nescafé som i 2019. Og på verdensplan drikkes der 6.000 kopper Nescafé - i sekundet.

Aldrig er der drukket mere Nescafé i Danmark end i 2019

Føde- og drikkevarer for 650 mia. kr.

Det solgte Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, for i 2019, hvor den schweiziske virksomheds nettoresultat endte på 88,4 mia. kr. Det er en klar stigning i forhold til 2018, hvor virksomheden omsatte for 600 mia. kr. med et nettoresultat på 66,3 mia. kr.

Den organiske vækst endte på 3,5 pct. i 2019. Det er også en stigning i forhold til 2018, hvor den endte på 3,0 pct.

Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser 2019 på denne måde:

”Vi oplevede stærke fremskridt i 2019, hvor vores vigtige driftsmæssige og økonomiske pejlemærker blev forbedret markant for andet år i træk. Vores organiske vækst accelererede, og den var drevet af et stærkt momentum i USA og af Purina Pet Care (dyremad, red.) globalt. I 2020 forventer vi fortsat forbedring af den organiske salgsvækst, bl.a. fordi vi beslutsomt tager yderligere skridt til at tackle de områder, der underpræsterer,” siger han.

Mark Schneider understreger også betydningen af Nestlés historiske innovationsevne – virksomheden har fx opfundet modermælkserstatning, pulverkaffe (fx Nescafé) og kapselkaffe:

”Nestlé vil fortsat fokusere på hurtig innovation. Lanceringen af vores premium Starbucks-produkter har fx været en stor succes. Vi er meget tilfredse med, hvor hurtigt vi sender nye produkter på markedet – og med det positive svar fra forbrugerne. Virksomheden er fokuseret på hastigt at udvikle nye produkter – det er vores nye produkter inden for plantebaserede fødevarer og drikkevare-løsninger gode eksempler på. Vi kommer simpelthen på markedet hurtigere med must-have produkter," siger Mark Schneider.

Instant kaffe og kapsler vinder frem i Danmark – filterkaffe taber terræn

I Danmark har Nestlé haft et godt år. Det skyldes blandt andet Nescafé, som der aldrig er solgt mere af end i 2019.

”Flere danskere drikker instant kaffe og kapselkaffe, når de drikker kaffe derhjemme. Det har vi især mærket i Nescafé-salget, som i 2019 slog den oprindelige rekord fra 2017,” siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.

Nescafé er den originale instant kaffe, som blev udviklet af Nestlé i 1938 som madspildsløsning på Brasiliens problem med overskudsproduktion af kaffebønner. I dag drikkes der 6.000 kopper Nescafé i verden – i sekundet.

Også lanceringen af Starbucks i dansk detailhandel har været en succes for Nestlé Danmark i 2019.

”Vi bragte i oktober 2019 Starbucks ind i dansk detailhandel med otte Starbucks-varianter i de originale Nespresso-kapsler, og det har været en kæmpesucces. Siden har vi øget Starbucks-sortimentet i 2020 med hele bønner, filterkaffe og Starbucks i de originale NESCAFÉ Dolce Gusto-kapsler. Det har vi også store forventninger til. Det er meget klart, at danskerne er glade for Starbucks-mærket,” siger Henriette Kjær Schmidt.

Det danske kaffemarked har generelt holdt sit niveau i 2019, men inden for det samlede salg vokser især salget af instant kaffe, hele bønner og kapselkaffe, mens filterkaffe mister terræn.

Desuden har Nestlés salg af chokolade som fx KITKAT, Lion og Quality Street vist pæn vækst i 2019.

Nespresso tester nyt verdenskoncept for bæredygtighed i Danmark

Også Nespresso gik helt nye veje i 2019. I december havde Nespresso verdenspremiere på et helt nyt butikskoncept i København, hvor særligt bæredygtighed er i fokus. Her har Nespresso etableret et interaktivt genanvendelseshjørne i butikken, hvor de brugte kaffekapsler vejes, så kunden med det samme kan se, hvor mange nye kapsler, der kan laves af de brugte kapsler via genanvendelse.

”De færreste ved, at aluminium er 100% genanvendeligt og kan genanvendes i det uendelige. Der er ingen tvivl om, at verdens øjne hviler på Danmark, når det gælder bæredygtighed, og det mærker vi også i Nespresso. Konceptet rulles på sigt ud i hele verden, hvis pilotprojektet i København er en succes,” siger Gitte Sarlvit, der er ansvarlig for Nespressos PR og brand i Norden.

”Vi fik som én af de første virksomheder i Danmark lov til at udvikle vores eget genanvendelsessystem for aluminium, og vi vil nu sætte endnu mere fokus på den cirkulære brug af metallet,” tilføjer Gitte Sarlvit.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 308.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 603 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KITKAT til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.