Gå til indhold
Medicinsk ernæring er vigtig for danske patienter, var Nestlé Danmarks budskab, da Ældreminister Thyra Frank var på besøg.  Fra venstre: Michiel Kernkamp, Thyra Frank, Mette Sørensen, Susanne Wolff og Martin Broberg. (Foto: Søren Svendsen)
Medicinsk ernæring er vigtig for danske patienter, var Nestlé Danmarks budskab, da Ældreminister Thyra Frank var på besøg. Fra venstre: Michiel Kernkamp, Thyra Frank, Mette Sørensen, Susanne Wolff og Martin Broberg. (Foto: Søren Svendsen)

Nestlé Danmark: Medicinsk ernæring kan redde liv

”Vi overser ernæringens store betydning for mennesker på danske sygehuse og plejehjem, når vi helbreder. For det er ikke kun medicin, der virker, men i høj grad også den rette medicinske ernæring. Studier viser, at man ligger 2-7 dage længere på hospital, hvis ernæring ikke er tænkt ind som en del af behandlingen.”

Det påpegede videnskabelig rådgiver Susanne Wolff fra Nestlé Health Science, da Ældreminister Thyra Frank 6. april gæstede Nestlé Danmark i Ørestaden.

”Forskningen og udviklingen inden for fødevarer til særlige medicinske formål er i dag så langt, at den rette ernæring kan have afgørende betydning for patienten eller den svækkede ældres overlevelse og fremadrettede livskvalitet”, sagde Susanne Wolff på mødet med ministeren, hvor også Nestlés nordiske chef, Michiel Kernkamp, Nestlé Health Sciences danske salgschef Mette Sørensen samt Nestlé Danmarks kommunikationschef Martin Broberg deltog.

40 pct. af alle danske patienter er i risiko for underernæring, og op til 60 pct. af ældre på plejehjem er i risiko for underernæring. Derfor skal ernæringsterapi være en mere markant del i hele sundhedssystemet og være et tilbud, der er tilgængelig for alle, mener Nestlé Danmark.

”Det er ikke nok med fx proteinholdige fødevarer. Kosten skal indeholde en bred vifte af den rette næring og mineraler, og derfor bør fødevarer til særlige medicinske formål tænkes mere ind i det danske sundhedssystem som en vigtig del af behandlingen. Også i den efterfølgende rehabiliteringsfase, når man er kommet hjem fra hospital, er den rette ernæring ekstremt vigtig,” siger Susanne Wolff, der er Ph.D. i Human Ernæring.

Fødevarer til særlige medicinske formål kan sagtens smage godt, samtidig med, at de er fyldt med de rigtige mineraler og næringsstoffer.

”Vi lægger en dyd i, at vores produkter til særlige medicinske formål er udviklet og tilpasset til de ernæringsmæssige behov og udfordringer hos patienter og ældre svækkede borgere, hvor appetitten ofte er lav. Fx kan synkebesvær ofte være en begrænsende faktor. Derfor er det tvingende nødvendigt, at disse produkter er velsmagende og tilpasset med den rette konsistens,” sagde salgschef Mette Sørensen, Nestlé Health Science, på ministermødet.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 580 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.