NorthSide tager ansvar

NorthSide tager ansvar

Bæredygtighed er i fokus i forbindelse med NorthSide 2013, hvor festivalen gennem kampagnen Lead the Way vil både informere og aktivere publikum og samarbejdspartnere til at tage ansvar.

NorthSide har siden begyndelsen haft fokus på bæredygtighed, og det vil man igen i år kunne mærke som gæst på den aarhusianske festival. På pladsen bliver det simpelt og effektivt gennem et ambitiøst og omfattende ressourcesystem, hvor der udbetales kontanter, når man returnerer krus, glas, shotsrør, kander og cigaretskodder, og der vil desuden være mulighed for at sortere madrester til biobrændselsproduktion. Men den helt store sorteringsindsats vil finde sted bag boderne og barerne, hvor festivalen sorterer i pap, glas, metal, træ, organisk affald og restaffald. Dermed reduceres affaldsmængden betydeligt, og i stedet vil en stor mængde ressourcer blive sendt til genanvendelse.

Bæredygtighed i samarbejde
Sorteringsindsatsen sker i samarbejde med renovationsfirmaet Marius Pedersen og bæredygtighedsbureauet WorldPerfect, der er strategisk partner for NorthSide på bæredygtighedsområdet og primus motor bag festivalens overordnede bæredygtighedskampagne Lead the Way. De står blandt andet bag produktionen af tryksager på stenpapir, og i maj måned stod de for eventen City Sweep, hvor 50 frivillige fjernede affald i Aarhus for at sætte fokus på affaldssortering. Men de er langt fra de eneste partnere, NorthSide har allieret sig med for at forbedre bæredygtighedsindsatsen.

Aarhus Kommune er eksempelvis en vigtig partner, der via Klimasekretariatet bidrager med viden og kontakt til relevante aktører, og via Aarhus Cykelby samarbejder med NorthSide om området BikeSide, hvor man kan parkere sin cykel og eventuelt få smurt kæden og fyldt luft i dækkene. BikeSide er en vigtig del af NorthSides fokus på grøn transport, men da vi samtidig er bevidste om, at ikke alle kan cykle til NorthSide, har vi indgået samarbejde med busselskabet Rød Billet om en række særafgange fra København, Odense, Aalborg og Randers. NorthSide samarbejder desuden med Verdens Skove, som kobler festivalpladsen med Aarhus Midtby via en Camino, der fungerer som en oplevelsesrute med fokus på regnskoven for både fodgængere og cyklister.

Under festivalen vil der blive arbejdet med bæredygtighed og udvikling i InnoSide-området, der styres af iværksættere og madforskere fra Aarhus Universitet. De vil i løbet af festivalen eksperimentere med bæredygtige madløsninger og se på, hvordan vi kan blive mere bæredygtige i fremtiden.

Efter festivalen vil vi evaluere og ved hjælp af data indsamlet af NRGi’s rådgivningsdivision Kuben Management samt Klimabevidst.dk arbejde på at forbedre initiativerne, så vi kan nedbringe energiforbruget.

Målsætninger
På vej mod målet om at blive en fuldstændig bæredygtig festival, er der opsat en række delmål for 2013. Eksempelvis skal 100 procent af affaldet fra boder og barer sorteres, og mindst halvdelen af produkterne i boderne skal være økologiske.

I samarbejde med Verdens Skove er der gennem en indsamling, der fortsætter indtil festivalens afslutning, allerede blevet indsamlet penge nok til at opkøbe et område i regnskoven større end NorthSides areal på 30.000 kvm, og alt træ der bruges på festivalen skal så vidt muligt være FSC- eller PEFC-certificeret.

NorthSide er konstant under udvikling, og vi lærer og forbedrer os hele tiden. Vi vil ikke gå på kompromis, når det kommer til kvalitet, men er samtidig bevidste om, at kvalitet er forbundet med store udgifter. NorthSide er stadig en meget ung festival, og der er masser af forhindringer på vejen mod af blive en fuldstændig bæredygtig festival. Men det er en vej, vi gerne går sammen med vores publikum, så på vores webside og i den officielle NorthSide app kan I læse mere om, hvordan I kan hjælpe os til at nå vores mål.

NorthSide 2013 er udsolgt og afvikles i Ådalen ved Aarhus i dagene 14.-16. juni.

Besøg NorthSide.dk eller facebook.com/northsidefestival for mere info om NorthSide 2013.