Adm. direktør for Peter Larsen Kaffe, Claus Bertelsen

Peter Larsen Kaffe med positivt regnskab og stærke cirkulære ambitioner

Coronakrisen har sat sine spor i årsresultatet, men ikke i ambitionerne hos Peter Larsen Kaffe. Den traditionsrige kaffevirksomhed er i fuld gang med at genopfinde sig selv og sit forretningsgrundlag med udgangspunkt i cirkulær økonomi og FN’s Verdensmål. Kaffens enorme nyttepotentiale skal udnyttes 100 procent, og affald skal være fortid inden 2030.

”Kaffe er ikke bare noget, vi drikker” lød overskriften på en af de mange artikler, der i årets løb har varslet en ny æra for Peter Larsen Kaffe. Sammen med moderkoncernen, svenske Löfbergs, står den 118 år gamle kaffevirksomhed bag initiativet Circular Coffee Community, der kommer til at redefinere begge virksomheder, afslører adm. direktør, Claus Bertelsen i sin ledelsesberetning:

”Vi skal gentænke hele grundlaget for vores snart 120 år gamle virksomhed. Hvis vi skal eliminere alt spild, kan vi ikke længere se os selv alene som kaffeproducent. Vi, og vores råvare, skal bruges i nye sammenhænge og nye industrier og blive til nye, nyttige produkter,” skriver han.

Bæredygtighed og partnerskaber for fremtiden

Derfor bliver partnerskaber med uddannelses- og forskningsinstitutioner, andre virksomheder og kunder en afgørende del af Peter Larsen Kaffes strategi og arbejde i fremtiden.

”Vi kan ikke udnytte kaffeplantens fulde potentiale alene, men med vores traditioner for bæredygtighed og samarbejde kan vi gøre det i fællesskab med andre,” siger Claus Bertelsen.

Han afviser, at det er coronakrisen, der har fået Peter Larsen Kaffe til at genopfinde sig selv.

”Det ligger dybt i vores DNA som virksomhed at tage ansvar for den branche og den verden, vi er en del af. Vores arbejde med bæredygtighed og partnerskaber strækker sig årtier tilbage, og nu kommer det til at udgøre selve fundamentet for vores fortsatte udvikling og vækst,” siger han.

Sorte tal trods corona og aflysninger

Coronakrisen har dog påvirket Peter Larsen Kaffes regnskab for 2019/20. Årets resultat før skat er på knapt 11 mio. kr. mod 16 mio. året før. Nedlukkede virksomheder, hoteller og restauranter samt aflysningerne af sommerens festivaler og events, har givet et tilbageslag i forhold til forventningerne. Men økonomien er stadig solid, og de cirkulære ambitioner er tårnhøje, understreger Claus Bertelsen:

”Vi tror på, at vi i fællesskab med andre kan skabe en bedre fremtid for hele vores forsyningskæde fra farmer til forbruger og samtidig drive en sund forretning. Vi har evnen til at drive den cirkulære omstilling, som er nødvendig for hele branchen, og derfor har vi også pligten.”