Kaffevirksomhed vil være 100 % cirkulær i 2030

Kaffevirksomhed vil være 100 % cirkulær i 2030

Peter Larsen Kaffe dækker endnu en gang op til nye standarder i kaffebranchen. Virksomheden var den første til at introducere danskerne til økologisk og siden også Fairtrade-certificeret kaffe. Nu er målet 100 % cirkulær anvendelse af alle kaffens ressourcer, og arbejdet er allerede godt i gang, viser selskabets statusrapport 2020.

Det er noget af en udfordring, de har stillet sig selv hos Peter Larsen Kaffe og moderkoncernen, svenske Löfbergs. Senest i 2030 skal alle ressourcer, der relaterer sig til dyrkning, forarbejdning og forbrug af kaffe være 100 % cirkulære, og alt spild skal være fortid, skriver de to familieejede virksomheder i deres respektive statusrapporter over bæredygtighedsindsatsen i 2020.

“Når vi brygger en kop kaffe i dag, udnytter vi sølle én procent af kaffeplantens mange næringsstoffer. Det er stort set kun kaffeplantens bønner, der bliver brugt, og så smider vi ovenikøbet mange ton kaffegrums i skraldespanden og hælder utallige liter kaffeslatter i vasken hver eneste dag, selvom det hele kan bruges til noget fornuftigt,” forklarer administrerende direktør hos Peter Larsen Kaffe, Claus Bertelsen.

Cirkulært samarbejde skal sikre fremtiden

Og står det til Viborg-virksomheden skal det hele netop bruges til noget fornuftigt i fremtiden. Det er baggrunden for the Circular Coffee Community, i daglig tale CCC, som Peter Larsen Kaffe har etableret i samarbejde med Löfbergs. I fællesskabet vil de sammen med forskere, forbrugere og andre virksomheder findes alle kaffens muligheder og ultimativt udnytte plantens fulde potentiale.

Virksomheden samarbejder blandt andet med kosmetikproducenter, møbelvirksomheder, andre fødevareproducenter og universiteter om at skabe nye produkter, som kan give nye indtægter i hele kaffens værdikæde, ikke mindst til de økonomisk trængte kaffefarmere.

“Vi er ikke længere kun en kaffevirksomhed, for vores råvare, kaffeplanten, kan bruges til så meget mere. Og hvis vi vil nå målet om at være 100 % cirkulære i 2030, skal vi samarbejde med andre om at udnytte vores råvare optimalt og forsvarligt,” siger Claus Bertelsen og fortsætter:

“I the Circular Coffee Community bliver der blandt andet udviklet og produceret drikkevarer på basis af bladene fra kaffeplanten, 3D-printede kaffebarer af restprodukter fra kafferistningen og hudplejeprodukter med olie fra kaffegrums. I de kommende år er produkterne for alvor på vej ud til forbrugerne, og det vil også i stigende grad komme kaffefarmerne til gode, når de f.eks. kan begynde at sælge de kaffeblade, som før blot blev brændt eller komposteret.”

Alle skal vinde på cirkulær omstilling

Hele idéen er, at både kaffefarmere, -virksomheder og -forbrugere skal have gavn af Peter Larsen Kaffes cirkulære ambitioner og udviklingen i CCC. Ambitioner bygger på et solidt fundament. Virksomheden har de seneste år ligget klart nummer et i den årlige undersøgelse af, hvilket kaffe-brand danske forbrugere betragter som det mest ansvarlige.

”For os handler det selvfølgelig også om at styrke det image og styrke Peter Larsen Kaffes position på markedet. Vi er en forretning, og vi skal tjene penge. Vi er bare stålsatte på, at vi skal gøre det på en ordentlig måde, så det også kommer andre end os selv til gode, og så det gør mere gavn end skade. Den cirkulære omstilling er både sund forretning og sund fornuft,” siger Claus Bertelsen.

For yderligere oplysninger se Peter Larsen Kaffes Statusrapport 2020 her.

Kontakt også gerne Lars Aaen Thøgersen på telefon 2144 1720.