Hvordan slipper man af med stress?

Hvordan slipper man af med stress?

Når kroppen ikke længere kan følge med, kan det være på tide at få en samtale om stress.

Find din psykolog i Aarhus C.

Hvorfor får man stress?

Alle kan rammes af stress. Det sker, når vi for længe løber for stærkt, eller vi skal leve op til høje krav, enten fra os selv eller andre. Så kan vi miste overblikket og overskuddet.

Der er ikke nogen regler for, hvem der kan få stress. Nogen vil opleve det flere gange i løbet af et liv, mens andre aldrig mærker noget til det. Det kan ramme unge og studerende, eller medarbejdere, der har meget om ørerene. Det kan også ramme både kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan finde et job, eller det kan ramme direktøren, der har for meget at se til.

Hvad er symptomerne på stress?

Når kroppen i længere tid overbelastes, kan den ikke længere fungere, som den plejer, og det påvirker både hjernefunktioner og kroppen. Det kan blive svært at huske, orientere sig og planlægge. Kroppens tegn er typisk hjertebanken, søvnløshed, maveproblemer, flere infektioner og trykken for brystet.

Følelserne kan også påvirkes, og det er normalt at folk med stress føler sig ensomme, vrede, udmattede, samt generelt har en følelse af underskud på alle fronter.

Hvad kan en psykolog hjælpe med?

Hos en psykolog kan du søge hjælp og vejledning til at komme ud af den stresstilstand, som kroppen er i. Det kan være vanskeligt selv at gøre, og derfor er et stressforløb hos en psykolog også en løsning, som mange vælger. En psykolog kan være behjælpelig med at analysere de mønstre, der forårsager stress, og finde en vej ud af at vende tilbage til de mønstre. Det er vigtigt at finde årsagen til stress og bearbejde den.

Har du brug for en erfaren og dygtig psykolog til et stressforløb, kan du kontakte Psykolog Gitte Rommedal og få hjælp til at komme på rette vej igen.