Året der gik: Øget elektrificering og flere privatkunder

Året der gik: Øget elektrificering og flere privatkunder

Med en andel på hele 30 % af salget fik el- og hybridbilerne et reelt gennembrud i 2021. Og med et øget salg til private blev 2021 også et år med bedre indtjening for Renault

2021 blev året, hvor Renault for alvor bekræftede sit skift i retning af elektrificering af bilflåden. Med en imponerende vækst i volumen af el- og hybridbiler på 52 % i personvognssalg i Europa, udgør E-Tech-serien nu 30 % af Renaults personbilsalg i Europa. Således er Renault øverst på EV-podiet i Frankrig, mens man er nummer to i Italien og tre i Tyskland

Renault ZOE, der blev lanceret i 2012, fastholdt sin stærke position som markedsleder inden for EV-segmentet i Frankrig, og ligger på en andenplads i Europa. Når det kommer til salgsmix af hybrid personbiler, præsterer Renault fortsat stærkt: Clio 19 %, Captur 24 % og Arkana 56 %.

Covid skiftede fokus

Med den vedvarende virkning af COVID-19-pandemien og manglen på komponenter implementerede Renault en ny salgspolitik. Groft sagt betød dette, at der skulle mere fokus på værdi frem for volumen. Dette medførte, at detailsalgsmixet – altså salg til private kunder - steg med 10 point mellem 1. halvår 2021 (40%) og 2. halvår H2 (50%).

Den øgede indtjening pr. bil skyldes også kunderne i udbredt grad vælger biler med et højt udstyrsniveau. Således repræsenterer Renault Arkana RS Line 49 % af alle ordrer i Europa, og tager man næsthøjeste udstyrsvariant, der hedder Intens, med så udgør de tilsammen 86 % af salget.

Netop Arkana repræsenterer generobringen af C-segmentet, som siden den europæiske lancering i foråret er bestilt i over 60.000 eksemplarer. Salget i C-segmentet, der også består af Renault Megane, steg fra 22 til 25% af Renault personvognes samlede salg.

Kigger man på verdensplan nåede salget 1.751.089 enheder, hvilket er -6,7 % i forhold til 2020, hvilket gav en global markedsandel på 4,7 %. I Europa nåede Renault en markedsandel på 7,1% og leverede 984.784 enheder.

Tilbage på LCV-tronen

For LCV-markedet genvinder Renault førstepladsen med adskillige succesfulde lanceringer. Blandt andet Renault Express og Renault Kangoo Van, der vandt titlen som Van of the Year.

I Europa nåede LCV-markedsandelen 15,7 %. Renault er således fortsat den ubestridte LCV-leder i Frankrig med 124.700 solgte varebiler og 28,8% af markedet. Renault Brand Sales and Operations Senior Vice President Fabrice Cambolive konkluderer på 2021:

”Renault var i stand til at opnå 1. ud af 3 salg på E-Tech og 1 ud af 2 salg i detailkanalen. Renault nyder godt af stærke succeser i 2021 og bekræfter sin positive vej til at genvinde sin position i C-segmentet gennem de kommende lanceringer af den helt nye Mégane E-Tech Electric, og den helt nye Austral”

Kort fortalt:

• E-Tech-serien (EV og hybrid* drivlinjer) repræsenterer 30 % af Renaults personbilsalg i Europa i 2021 (mod 17 % i 2020).
  • I Europa er Renault 3 største mærke på EV PC-markedet, og Renault ZOE rangerer som nummer 2. når man kigger på modeller.
  • Renault EV-salg i Europa repræsenterer 14 %, på et EV-marked, der i 2021 udgjorde 10%.
  • Renault implementerede en selektiv salgspolitik, der fremmer salg til private. I 2. halvår af 2021 steg salget til private med 10 point (i forhold til 1. halvår 2021) til 50 %.
  • Generobringen af C-segmentet startede med succes med mere end 60.000 ordrer af Renault Arkana i Europa og 42.000 salg registreret siden lanceringen i juni 2021.
  • Den innovative E-Tech-drivlinje fortsætter med at have succes og repræsenterer 56 % af salget
  • Renault bekræfter sin strategi som et globalt brand:
  • Markeder uden for Europa repræsenterer nu 44 % af salget (+2 point mod 2020) med øget fokus på profit.
  • Renault genvinder føringen på det europæiske marked for LCV (15,7 % uden pick-ups) med de succesfulde lanceringer af den helt nye Express Van og Kangoo Van.
  • Renault accelererer sin vækst inden for elektrificering og C-segmentet i 2022 med to store lanceringer: Helt ny Mégane E-Tech Electric og helt ny Austral,

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere. Som et af de første volumenmærker, der tilbyder en række forskellige elektriske biler på det danske marked, fortsætter Renault Danmark med at drive udviklingen med ‘Renaulution’ planen som omdrejningspunktet for strategien.