​Groupe Renault på rette vej - øger salget i Q1

​Groupe Renault på rette vej - øger salget i Q1

På trods af, at store dele af verden stadig er kraftig påvirket af Corona, øgede Groupe Renault salget i Q1 med 1.1 % i forhold til Q1 2020

Mens vi herhjemme endelig kan gå på restaurant og næsten være tilbage til livet før Corona, ser det anderledes mørkt ud i mange andre dele af verden. Her kæmper man stadig med nedlukninger og skrappe restriktioner. På den baggrund er det positivt, at Groupe Renault har oplevet en stigning i salget på 1.1 % ift. samme tid sidste år. I alt blev der således solgt 665,038 biler i første kvartal 2021.

Groupe Renault dækker som bekendt over en række selvstændige mærker, men kigger man udelukkende på Renault, så var salget 433,662 enheder – hvilket er en stigning på 1.3 % i forhold til Q1 sidste år.

I Europa, der stadig er det vigtigste marked for Renault, voksede man med hele 3.9 % - hvilket blandt andet skyldes en meget stærk performance på varevognssiden.

Kigger man kun på personbilerne, så er det værd at bemærke, at den grønne bølge i den grad er slået igennem. I alt står de elektrificerede versioner af Renaults biler (E-TECH modellerne) for 23 % af salget.

Efter lanceringen af Twingo E-TECH Electric, der endnu ikke er besluttet om vi skal have i Danmark, kan Renault nu også tilbyde Arkana E-TECH hybrid, Captur E-TECH hybrid og New Mégane hatchback E-TECH plug-in hybrid, og er således klar til fortsat vækst.

Udenfor Europa stikker et par meget store markeder positivt ud. I Indien har man netop lanceret den kompakte SUV, der har navnet Kiger og i Rusland går Duster (der her kommer med Renault logo) i særklasse godt.

Dacia brager derudaf

Kigger man på Dacia, så er der i Q1 solgt 121,231 biler, hvilket er en stigning på hele 10.2 %. Dette skyldes ikke mindst en succesfuld lancering af Dacia Sandero og et stabilt højt salg af Dacia Duster. Dacia Spring ser i øvrigt ud som en succeshistorie endnu før de første er kommet i handlen. I alt nærmer man sig 10.000 forudbestillinger.

Lada, som vi jo ikke sælger herhjemme, er stærke især i Rusland, hvor mærket vækstede 5.4 % og kunne notere et salg på 90,472 biler

Kigger man på top 3 markeder for Groupe Renault – målt på markedsandele og salg, så er Frankrig stadig det vigtigste land. Her har Groupe Renault en markedsandel på 24,2 procent og et salg i Q1 på omkring 136.000 biler. Næst på listen er Rusland, hvor man har en markedsandel på knap 30 % og et salg på 114.000 biler om året. Nummer tre, når det gælder salg er Italien, der sælger over 42.000 biler fra Groupe Renault om året, hvilket giver en markedsandel på 8.5 %.

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.