Hvem fanden vil integreres, spurgte Scandlines Øresund på Folkemødet

Hvem fanden vil integreres, spurgte Scandlines Øresund på Folkemødet

Mens solen tittede frem på Folkemødet, afholdt Scandlines Øresund i dag et seminar om integration mellem danskerne og svenskerne under titlen ”Hvem fanden vil integreres?”. Nordisk Råd har udgivet et barriekatalog, hvor man identificerer 33 punkter, som man mener udgør hindringer for et styrket samarbejde og fri bevægelighed for mennesker og varer.

Med andre ord er der skabt en oversigt over 33 barrierer for integrationen. Med hvad er målet med dette katalog? Og er der overhovedet sket nogen reel integration over Øresund gennem de seneste år? Det var temaet for en debat i dag på Allinge Havn under Folkemødet. Formand for Nordisk Råd og medlem af Folketinget for Venstre, Bertel Haarder, debatterede på havnen i Allinge med Direktør Henrik Rørbæk fra Scandlines Øresund, Hans Wallmark, ordfører for Utrikesutskottet i Sveriges riksdag samt Leif Jakobsson, viceordfører ved Skatteutskottet i Sveriges Riksdag.

Direktør for Scandlines Øresund, Henrik Rørbæk, mener fortsat, at der er for mange hindringer for Øresundsintegrationen: ”Jeg er selv et godt eksempel på, hvor svært det er at blive integreret. Jeg har to personnumre, der er ugennemsigtige pensionsforhold, og jeg har eksempelvis en masse udfordringer, når jeg skal have ny bil. Der er nogle barrierer, der gør det svært at arbejde og bo på hver sin side af Øresund”, sagde Henrik Rørbæk.

Leif Jakobsson fra Sveriges Riksdag er enig i, at der er en række udfordringer ved at være pendler over Øresund: ”Det er problematisk, fordi vi ved, at hvis vi kan skabe et arbejdsmarked frem for to, har vi meget at vinde. Men vi har slet ikke udnyttet integrationens fulde potentiale, for hvis vi gjorde det, ville vi kunne skabe en masse fordele på arbejdsmarkedet, der ville generere en masse vækst. For få år siden flyttede mange danskere til Skåne, men det er ikke situationen længere, da det ikke længere er rentabelt. Det går også ud over Øresundsintegrationen,” sagde Leif Jakobssen.

Finn Lauridsen, der er direktør for Øresundskomiteen, blandede sig spontant i debatten: ”Jeg er enig i, at der er for mange barrierer. Der er økonomiske, juridiske og mentale barrierer. Vi har så meget at vinde både økonomisk og menneskeligt, hvis vi formår at knytte Øresundsregionen lidt tættere sammen. Jo mere vi mødes, jo større ting kan vi sammen skabe og jo større bliver væksten. Den halve sammenkobling, som vi har i dag, skal realiseres til en hel sammenkobling,” sagde Finn Lauridsen til debattørerne på havnen i Allinge.

Formand for Nordisk Råd og den inkarnerede Øresundist Bertel Haarder var enig i, at der er grobund for at skabe bedre vilkår for grænsegængerne i Øresundsregionen: ”En af barriererne er grænsehindringerne. Eksempelvis kan de bornholmske køer og kyllinger ikke blive slagtet i Skåne, men skal fragtes hele vejen til Danmark. Problemet startede jo faktisk i 1658, da Skåne blev svensk. Men nu har vi lavet en aftale mellem regeringen og folketinget om, hvad der skal tages op i Nordisk Ministerråd, så der er sat tiltag i gang for at skabe bedre vilkår”, sagde Bertel Haarder.

Til spørgsmålet om, hvordan vi kan skabe bedre forhold for de danskere og svenskere, der pendler mellem Danmark og Sverige, sagde Henrik Rørbæk, at forståelse er nøglen: ”Forståelse er nok en

af de vigtigste faktorer for at løse dette problem. Helt konkret ville man eksempelvis kunne skabe et fælles skattekontor, så man ikke føler sig som en kastebold mellem to systemer,” sagde Henrik Rørbæk.

Derudover mente medlem af Sveriges Riksdag, Hans Wallmark, at det er de små skridt, der gælder: ”Der findes en stor lyst til integration, men der findes også meget, der tages for givet i integrationsspørgsmålet. Det er vigtigt, at vi skaber overblik over hvilke grænsehindringer, der findes. Vi behøver vækst i samtlige nordiske lande, men det er en tidskrævende proces. Det er meget positivt, at der er så stor fokus på problematikken, men det er en problematik, der skal løses et skridt ad gangen. Det er et spørgsmål om politisk vilje”, sagde Hans Wallmark afsluttende.

For yderligere information kontakt Direktør hos Scandlines Øresund Henrik Rørbæk på telefon +46 42 18 60 55.