GODE RÅD TIL DIN STUDIEBOLIGJAGT

Gode råd til din studieboligjagt

Er du kommet ind på dit drømmestudie og mangler nu kun drømmeboligen? Vi, i Studenterhus Aarhus, giver dig her nogle tips og gode råd til sikkert at få tag over hovedet i den jyske hovedstad.

Af Simon Brondbjerg Riis, frivillig i Studenterhus Aarhus

At finde nøglen i høstakken

Det vil ofte hjælpe at sætte jagten på drømmeboligen på standby. I stedet kan du med fordel søge vidt og bredt. Søg gerne ud i yderområderne. Her vil det være lettere at finde en ledig lejebolig, og når du endelig har fået tag over hovedet, kan du på ny søge og drømme om lejligheden på Frederiksbjerg med altan og franske døre.

Afsøg alternative boligformer. En toværelses lejlighed er ikke den eneste måde at bosætte sig på. I Aarhus er der mere end én løsning på din boligkrise (læs om nogle af alternativerne her). Og hvem ved? Måske er studielivet på et kollegium eller i et bofællesskab lige dig.

Udlejerne tiltrækkes af den gode ansøgning. Så tænk ud af boksen og forsøg at skille dig ud fra mængden. Lav for eksempel en rap eller en hjemmeside. Kreativitet betaler sig.

Selvom din privatsfære er hellig, så kan det sagtens betale sig at finde en bofælle. Indleder du boligjagten sammen med en anden, kan det ofte være lettere at finde et lejemål, og samtidig vil i kunne deles om udgifterne både før, under og efter flytningen.

Kender du en, som gik i folkeskole med en, hvis onkel ejer halvdelen af Ceresbyen, så ville det være tåbeligt ikke at udnytte det. Brug dit netværk – gerne via de sociale medier – det kan ofte få dig foran i køen. Er netværket afsøgt, må du i stedet søge mod boligportalerne.

En jungle af boligportaler

Internettet bugner af brogede boligsider. Vi har forsøgt at skabe et minimalt overblik for dig, ved at samle et udsnit af nogle forskelligartede bolig- og værelsesportaler. Hjemmesider der kan være indgangsporten til din drømme-studiebolig i den jyske hovedstad.

www.boligportalen.dk

En af Danmarks største boligportaler for private udlejere. Et 2 måneders medlemskab koster 425 kroner. Du kan med fordel skrive dig op som boligsøgende herinde, da udlejerne så selv vil have mulighed for at kontakte dig. Men vær opmærksom på, at Boligportalen bygger på anciennitet, hvorfor det vil være sværere, som ny bruger, at få de eftertragtede lejligheder.

www.findbolig.nu

En gratis pendant til boligportalen. Her kan du både søge på ledige boliger og ventelisteboliger. Det smarte ved findbolig.nu er, at den også favner studieboligerne og kollegieværelserne. I visse tilfælde kan det dog koste penge at skrive dig på venteliste til en bolig.

www.findroommate.dk

På portalen Findroommate kan du både søge efter bolig sammen med én du allerede kender, lede efter et værelse eller gå på jagt efter den perfekte bofælle. Du kan vælge at bruge portalen via et gratis medlemskab eller oprette et premium medlemskab til 289 kroner for 30 dage. Herved opnår du en række fordele.

www.ungdomsboligaarhus.dk

Her finder du lejligheder og værelser i Aarhus fra 12 boligforeninger og 12 kollegieafdelinger. Portalen er rettet mod studerende, og du kan ofte finde billige løsninger herinde. Ungdomsbolig Aarhus bygger på anciennitet, og du skal derfor ofte kalkulere med en del ventetid – særligt omkring studiestart.

De fire websites er kun en brøkdel af det samlede udvalg. Under artiklen har vi vedlagt en liste med flere boligportaler.

Boliggaranti i Aarhus

I Aarhus kommune er der boliggaranti for alle nyoptagne studerende på en århusiansk uddannelsesinstitution. Med garantien rykker du automatisk frem i køen og får tilbudt en kollegie- eller ungdomsbolig inden eller kort tid efter studiestart.

Hvis du ønsker at være dækket af boliggarantien, skal du dog senest den 15. august have tilmeldt dig på ungdomsboligaarhus.dk.

Du kan læse mere om Aarhus’ boliggaranti her.

Når lejligheden er i hus

Har du fundet et værelse eller en lejlighed, så er det snart tid til at celebrere. Men før du lader champagnepropperne springe og begynder at slæbe dine Ikea-møbler ind i din nyerhvervede lejebolig, skal du først have styr på lejlighedens stand.

Du har 14 dage til at dokumentere og informere din udlejer om eventuelle fejl og mangler, så du undgår at punge ud, når det en dag er tid til at rykke videre. Du kan desuden med fordel undersøge om din udlejer har mere end én bolig på markedet, da han så ifølge loven er forpligtet til at lave en indflytningsrapport, hvori han dokumenterer lejlighedens stand.

Når det endelig er blevet tid til at forlade mors kødgryder, er det vigtigt, at du senest 5 dage efter, at du har skiftet bopæl, melder din flytning til både kommune og postvæsen. Det skal du gøre her. Derudover kan du med fordel søge om boligstøtte, så der bliver lidt mere luft i det stramme studiebudget.

Undgå urimelige udgifter til udlejeren

Ikke alle udlejere vil dig det bedste. Nogle tager alt for høj en husleje for et værelse, der får Harry Potters kosteskab til at ligne en herskabsvilla. Føler du dig snydt, er der hjælp at hente.

Aarhus lejerforening tilbyder hjælp og rådgivning til alle århusianske lejere. Et medlemskab koster 475 om året, men så sørger foreningen også for at hjælpe dig med alle dine lejeretslige problemer. Herunder huslejens størrelse, manglende vedligeholdelse og så videre.

I samarbejde med andre lejeforeninger har de lavet et site, hvor du kan tjekke om din leje er rimelig i forhold til placering, kvadratmeter og stand.

Undgå svindel

Der findes desværre svindlere, der forsøger at lokke penge ud af boligsøgende. Aarhus Kommune har lavet en online guide med gode råd.

Læs den her

God boligjagt og velkommen til Danmarks fedeste studieby.

Liste over flere boligportaler

Gratis portaler:

- www.boligideal.dk
- www.dba.dk/boliger/lejebolig
- www.leje-portalen.dk

Portaler der koster penge:

- www.boligbasen.dk – 599 kroner for 6 måneder.
- www.boligsurf.dk – 299 kroner pr. måned.
- www.boliga.dk – 249 kroner pr. måned.
- www.minlejebolig.dk – 299 kroner pr. måned.
- www.lejerbo.dk – 200-300 kroner om året for at skrive sig på en venteliste.
- www.husvild.dk – 159 kroner for 10 dage.
- www.aarhusbolig.dk – 100 kroner om året.
- www.lejebolig.dk – 299 kroner for 4 uger.

Vær dog opmærksom på at flere af siderne, som koster penge har introtilbud.

• Partnerskab, samarbejde