Fra officer i militæret til solutions architect

Fra officer i militæret til solutions architect

Ralf Rüther har arbejdet som officer i Bundeswehr i mange år, før han blev ansat som Domain Advisor hos Systematic. I dag er han Solutions Architect på vores kontor i Køln i Tyskland, og takket være sin professionelle baggrund kan han skabe bedre løsninger til vores kunder.

17 års erfaring fra Bundeswehr

For blot et halvt år siden arbejdede jeg som officer i det tyske militær. Jeg har i mine 17 år som en del af Bundeswehr arbejdet inden for adskillige områder. I min tid i militæret har jeg som kunde haft mulighed for at arbejde med Systematics C4I-systemer, og jeg har derfor allerede fået en masse erfaring og viden om disse systemer og deres brug inden for NATO samt i andre nationer. I dag arbejder jeg som Solutions Architect hos Systematic, hvor jeg hjælper forsvarssektoren med at finde og udvikle løsninger til at understøtte deres daglige arbejde og projekter.

Vigtigheden af domæneviden

Det er fantastisk at have fået mulighed for at bruge min erfaring fra militæret som en essentiel del af min nye rolle her hos Systematic – min professionelle baggrund hjælper mig med at udvikle bedre løsninger til mine kunder. Min omfattende domæneviden gør det derfor langt nemmere for mig at arbejde i forsvarsindustrien, og i kombination med min tekniske baggrund var det en af de primære årsager til, at jeg hurtigt kom ind i jobbet.

Der har selvfølgelig været mange andre ting, som jeg har skullet lære, men det tog faktisk kun seks uger, før jeg var tilbage i min gamle virksomhed og begyndte at lære dem, hvordan de bruger Systematics systemer og produkter.

Stadig i tæt kontakt med militæret

Jeg har bevaret en tæt kontakt med militæret, og jeg samarbejder faktisk ret tit med mange af mine tidligere kolleger på de samme projekter eller hjælper dem i deres daglige arbejde, selvom jeg nu har en anden rolle uden for militæret.

"En af de vigtigste ting, jeg har lært om dette jobskifte, er, at der faktisk var tale om et ganske lille skridt, og at det var det første skridt i retning mod en ny udfordring, hvor jeg kunne gøre en stor forskel for vores kunder".

Lige i den jeg forlod militæret, havde jeg hørt en masse bekymringer i forbindelse med at skifte karriere fra militæret til civilindustrien, og at det kunne være vanskeligt at tage sådan et vigtigt skridt i sin karriere. Men det forholdt sig faktisk lige omvendt, eftersom min erfaring og domæneviden betød, at jeg passede rigtig godt ind hos Systematic og lige netop denne stilling.

Er du parat til at tage det næste skridt i din karriere?

Vores kontor i Køln er på jagt efter dygtige domæneeksperter som Ralf, der kan varetage udfordrende roller inden for Defence-it. Vi tilbyder muligheden for at arbejde med højt kvalificerede og dedikerede kolleger i et spændende og dynamisk miljø. Vores mission er at udvikle it-produkter, der hjælper brugerne med at træffe taktiske beslutninger i kritiske situationer. Læs mere om vores ledige stillinger i vores Defence-afdeling i Tyskland her.