9 gode råd til valg af bærbar til studiet

Overalt i landet summer uddannelsessteder af nye studerende, som skal holde styr på skemaer, lokaler og samtidig forsøge at gøre et godt indtryk på nye medstuderende. Oven i hatten kommer alle lektierne, opgaverne og notaterne. Mange studerende vælger at købe en bærbar til at hjælpe med det hele, men hvilken model skal man vælge? Telia har lavet 9 gode råd, så man ikke går helt galt i byen – også selvom dén måske er helt ny.

Der findes bærbare i alle størrelser og farver, og det kan være svært at afgøre, hvilken en der er den helt rigtige til ens behov. Derfor har Telia nu lavet nogle gode råd, der er værd at tænke på, når du begiver dig ud for at finde din nye bærbare:

“For mange unge er design en afgørende faktor, når de vælger bærbar til studiet, men der er også andre ting, det er værd at være opmærksom på. F.eks. er det godt at vælge en let model, når man skal have den med på studiet hver dag. Batteriets levetid er også væsentligt, så du er sikker på ikke at løbe tør midt i en forelæsning, og endelig kan et mobil bredbåndsmodem være en god idé at anskaffe sig, så man er sikker på at kunne komme på nettet, når man sidder og arbejder,” siger Peter Krogsgaard, der er salg- og marketingdirektør i Telia.

Find den helt rigtige bærbare til dig
Inden du beslutter dig for, hvilken bærbar du skal have, er det rart at have prøvet den, så du kan vurdere om skærmstørrelsen og tastaturet passer til dig. I alle Telias butikker kan du afprøve rigtige bærbare, så du er sikker på, hvilken der er den rette model for dig. Telias butikker har nemlig ikke kun de såkaldte ?dummies? stående fremme, men i stedet de helt rigtige computere.

“Når man skal købe en computer, skal man tænke på, hvilke behov den skal opfylde. De fleste studerende har ikke behov for en meget stor harddisk eller et dyrt grafikkort, men hvis man f.eks. også vil bruge den til spil, er det noget, der skal med i overvejelserne. Der kan også være programmer, man får brug for på studiet, der kræver ekstra god grafik afhængigt af, hvad man studerer. I Telias butikker kan man både prøve de forskellige computere og høre nærmere om specifikationerne, så man er sikker på at komme hjem med den helt rigtige,” siger Peter Krogsgaard.

9 gode råd

1. Vælg en let model under 3 kg, da du måske kommer til at have den med dig hver dag.

2. Prøv den i butikken, så du kan vurdere, om skærmstørrelsen og tastaturet er godt for dig at arbejde ved. Du kommer jo sikkert til at skrive en del noter og opgaver på den.

3. Vælg en model, som har en batterilevetid, der er lang nok til dine timer på studiet. Så går du ikke glip af vigtige notater i slutningen af timen.

4. Det er rart at have både et trådløst netkort og et kabel-netstik. Så er du sikker på at have adgang til internettet, mens du er i skole. Hvis der ikke er trådløst netværk på dit studiested, er mobilt bredbånd en god løsning.

5. Du behøver ikke gå efter en dyr computer med den største harddisk og det hurtigste grafikkort, hvis du alene skal bruge den til studiet. En sådan model er ofte dyrere, tungere, kræver mere strøm og larmer mere.

6. Pas på din bærbare computer og vælg en god stødsikker taske til opbevaring og transport.

7. Du skal også tænke på sikkerhed. Vi anbefaler en pakke med både antivirus, firewall og antispyware. Med en komplet pakke er du sikker på, at programmerne arbejder sammen og ikke forstyrrer hinanden.

8. Brug password og lås computeren, når du går fra den. Så er du sikret mod ubudne gæster ved computeren.

9. Vi anbefaler online backup af dine opgaver. I stedet for fysiske sikkerhedskopier på eksterne harddiske eller andet, som kan gå i stykker eller blive væk, kan du gemme dine filer sikkert online med f.eks. Telia SkyFiles. Her kan du også oprette grupper eller projekter, dele filer, printe mv. Du kan prøve SkyFiles i 21 dage. Læs mere på telia.dk/SkyFiles.

• bærbar
  • gode råd