Se gennem benægtelse og hjælp en medarbejder i misbrug

Misbrug handler om andet end alkohol

Hvor misbrug før blev forbundet med alkohol er definitionen i dag meget bredere og omfatter for eksempel også misbrug af stoffer, medicin eller spil.

Fra at have haft en alkoholpolitik breder flere og flere virksomheder det ud til at være en misbrugspolitik, der sætter en klar retning for hjælpen til en medarbejder med misbrugsproblemer. Og en politik, der sætter en klar retning for konsekvenserne, hvis en medarbejder ikke ønsker at tage mod hjælp.

Spørgsmålene, vi hører fra virksomhederne, er dog stadig de samme. Og et spørgsmål, der går igen, er, hvornår virksomheden kan og bør gribe ind, hvis der er mistanke om et misbrug.

Dare to Care klæder virksomheden på

Behandlingscenter Tjeles tilbud til virksomheder, Dare to Care, klæder virksomhedsledere og HR-medarbejdere på til at tackle konfrontationen med en medarbejder i misbrug. Det kræver viden om blandt andet benægtelse, løgne og manipulation, ligesom det også kræver viden om, hvordan man bedst kan hjælpe misbrugeren.

Tabuet og berøringsangsten er der fortsat, men stadig flere virksomheder både tør og vil hjælpe en medarbejder, der er kommet ud i et misbrug. Det gavner arbejdsmiljøet at sende et klart signal til hele organisationen om, at misbrug er noget, arbejdsgiveren gør noget ved. Et sådant signal er også med til at mindske frygten for at tage emnet misbrug op.

Læs hele artiklen på Behandlingscenter Tjeles blog.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

Anne-Margrethe Overgaard